Skip links

превенция за рак на гърдата

breast-cancer-prevention

Случайно попаднах на тази публикация. Мъж отразява всички етапи от борбата на жена си с рак на гърдата. Потресаващо, вдъхновяващо и тъжно. Диагнозата, промяната на живота, постоянната болка, невъзможността на съвременната медицина да помогне, волята за живот…

Рака е коварна болест. Някои успяват да я преборят, други не, но никой не е застрахован. Има много теории по темата кое причинява появата на ракови клетки, но нито една от тях не е константна. Единственото, което можем и сме длъжни да направим е превенция, за да спестим болката на себе си и на хората около нас, които ни обичат.

Превенция чрез редовни прегледи е само част от картината. Превенцията чрез начина на живот е не по-малко важна. Малки стъпки, които всяка една от нас може да предприеме, за да си дари здраве…

Рисковите фактори за рак на гърдата според съвременната нутриционистика са:
* инсулинова резистентност или повишени нива на кръвната захар;
* честа консумация на добре препечено червено месо (дължи се на производството на хетероциклични ароматни амини и други химикали по време на термичната обработка);
* 2 или повече алкохолни питиета дневно, особено от некачествен алкохол;
* хормонални хапчета (противозачатъчни или хормонално лечение);
* заседнал начин на живот, без достатъчно физическа активност;
* не добро качество на съня или работа на нощни смени (дължи се на подтиснатите нива на мелатонин);
* досег с органохлорни химикали (пестициди и подобни);
* радиация;
* постоянен досег с пластмаса (кутии за съхранение на храна, топлене и бутилки за вода и безалкохолни);
* консервирани храни (бисфенол А използван в консервите има естрогенен потенциал и може да стимулира клетките да се разделят);
* дисбаланс на микрофлората на червата (недостиг на добри бактерии).

За да сведеш рисковите фактори до минимум:
* спри противозачатъчните, ако пиеш такива;
* купувай органик храни, за да лимитираш досега с пестициди (виж и методите ми за накисване и изплакване когато не можеш да си набавяш органични зеленчуци);
* използвай алтернативи на пластмасовите съдове за съхраняване на храна и за готвене. Вариантите са стъкло, хартия, керамика и др.;
* избягвай консервираните храни;
* въведи режим на лягане и ставане, като се стараеш да поддържаш 8 часов нощен сън на тъмно;
* минимизирай досега с химикали (кремове, лосиони за тяло, парфюми, домашни почистващи препарати, прах за пране, освежители за въздух, ароматни свещи и др.), потърси органик алтернативи за всички тези продукти или си направи домашни;
* започни да спортуваш минимум 3 пъти седмично, комбинирай силови тренировки с кардио и стречинг. Има сериозна връзка между рака и липсата на физическа активност, не я пренебрегвай;
* контрол върху кръвната захар с правилно хранене;
* контрол върху баланса на микрофлората на червата.

И за финал малко статистика:
Една на 8 жени в някакъв етап от живота си развива рак на гърдата.
При ранно диагностициране процентите възстановяване са 93-100%
(тип I и II).
При късно такова процента пада на 22% (тип IV).
Още статистика и методи за ранна само-диагностика има тук.

Не позволявай да се случи и на теб!

снимка, линк

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми