Skip links

да пиеш или не вода?

energy-chia-drink

Темата за водата е изключително интересна и важна. Дотолкова, че има цели специалности и документални филми посветени на водата. Всички те обаче имат една единствена цел – да определят каква вода точно да пием, тоест коя е най-добрата за здравето ни. Никой до сега не беше подлагал на съмнение факта, че вода трябва да се пие. Всъщност, ако цялата тази плеяда експерти, доктори и нутриционисти смятаха, че не трябва да пием вода, то и темата коя е най-добрата нямаше да е интересна никому, нали така?

Затова с мъка на сърцето пиша тук, точно по тази тема. Нещо, което никога не съм смятала, че ще ми се наложи да правя. Да те убеждавам да пиеш вода. Това е темата, която винаги съм смятала изконна за българина. Може да не се храни много балансирано, но вода поне пие.

Наскоро обаче тезата, че може да не пием вода нашумя. Наложи ми се около седмица да отговорям на мейли на читатели и клиенти. Затова реших, в крайна сметка да го напиша и тук. За самата вода съм писала тук, както и в книгата ми “14 дни детокс”, така че днес няма да разглеждаме водата като такава, а само от къде точно да си я набавим.

Тезата циркулираща напоследък, обясни, че не се налага да пием вода, защото си набавяме достатъчно такава чрез храната, която ядем. Това е точно толкова вярно, колко и не е.

Вярно е, защото плодовете и зеленчуците наистина са богати на вода. В крайна сметка една краставица е почти на 90% само вода. Тоест, ние наистина си набавяме вода чрез храната, която ядем. В допълнение някои хора пият билков чай, домашни лимонади, смутита, фрешове, хапват супа. Всичко това е вода. Въпросът е колко вода си набавяме по този начин?

Което ни води автоматично до това, от колко вода има нужда човешкият организъм дневно, за да функционира добре. А вода ни е необходима, защото тя е основен компонент във всички течности – кръв, лимфа, сълзи, храносмилателни сокове, урина и пот. Водата участва в почти всички функции на човешкия организъм – циркулация, храносмилане, усвояване, елиминация и много други. Ние сме изградени от вода.

Експертите приемат, че човешкият организъм има нужда средно от около 3 литра вода на ден (има разбира се специфики като пол, възраст, състояние, тренировки и т.н., но моля ви, нека не започваме спор за количества). Важното в момента е да видим колко плодове и зеленчуци трябва да изядеш, за да си набавиш 3 литра вода.

Последният месец бяхме на сокове, затова сметката за мен е доста лесна. За да направя около 1 литър сок средно използвах около 2 кг плодове и зеленчуци. Проста математика, за да получа 3 литра вода, трябва да изям 6 кг плодове и зеленчуци!

Ок де, храня се здравословно и балансирано, както и ти. Но! Кой изяжда 6 кг плодове и зеленчуци на ден?! Аз го правя само в соковите си дни, когато приемаме, че пия около 2 литра сок дневно. Да не говорим, че има хора, чието ежедневие се върти около кафета, сандвичи, пици, готвени ястия и тук-таме по една шопска салата.

Затова нека обобщя. Ако средно човек е редно да пие около 12 чаши вода, което е около 3 литра на ден, нутриционистиката приема, че около 4 от тях (1 литър) ние успяваме да си набавим чрез храната, но останалите 8 чаши (2 литра) трябва да изпием под формата на вода.

За да визуализирам точно ще обясня, че около 1 литър вода чрез храна биха изглеждали така: 2 салати на ден, 1-2 плода, 1 супичка, 1 фреш или 1 смути. Това е само 1 литър, от необходимите ни 3!

Важно е да знаеш, че кафето, черният и зеленият чай извличат вода от организма и е добре да бъдат компенсирани с по 1 допълнителна чаша вода.

Cheers!

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми