Skip links

less food – more nutrition

healthy-vegan-salads-1

Един от най-любимите ми цитати по отношение на храната идва от Майкъл Полън и гласи: “Eat food. Not too much. Mostly plants.” – “Яж храна. Не много. Най-вече растителна.” Три кратки изречения резюмиращи всичко!

Яж храна. Точно така, храна. Не това, което се продава като храна или изглежда като храна, а ясно и просто – е храна. Няма по-елементарно правило от това. Проблемът е, че списъкът зад него е голям. Или по-скоро нашите възприятия по темата са се променили. За мен като цяло това означава:
– избягвай химикалите в храните или по-скоро изкуствените храни – тук влизат всички е-та, екстракти и странно звучащи съставки;
– избягвай изкуствените напитки;
– избягвай всички рафинирани храни – бяло брашно, бяла захар, бял ориз, хидрогенирани и транс мазнини, и др.
– и за последните години акцентът при мен се е преместил върху произхода на самата храна, но затова ще си говорим друг път.

Не много. Друго изключително важно и съществено правило. Хората като цяло преяждат. Почти на всяко хранене, но най-вече на вечеря. Проблемът идва от забавения сигнал към мозъка, че си се нахранил, който пътува цели 20 минути. Явно природата е решила, че сигналите от стомаха не са живото-застрашаващи и не ги е приоретизирала, като тези идващи от нервите и сигналите за болка. В крайна сметка няма кой знае какво да ти се случи, ако сигнала не дойде веднага, нали. Само ще преядеш. И ти, както и аз, хич не си и поплюваме, и в действителност го правим – ядем повече от необходимото. Преминаваме от много съм гладен към преядох. Ей така.

Да се научиш да не преяждаш е индивидуален процес, но това което ми помага най-много са соковите дни. След тях, някак естествено ям по-малко и се чувствам сита. Друг трик, който помага е храненето бавно – разточи една салата с чаша вино до 30-40 минути и ще забележиш, че след нея почти не си гладен. Изпитано работи.

Най-вече растителна. Е тук вече е писано и говорено много и няма да се повтарям. Всички знаем ползите от растителната храна. Не е задължително, разбира се, да се храниш само с такава. Но тя винаги трябва да преобладава. Това е най-доброто, което можеш да направиш за тялото си. Растителна напоследък също се оказа разтегливо понятие и искам да уточня, че според мен това са всички зеленчуци, зеленолистни и плодове. Зърнените и нишестяните ги добавям със звездичка. Защо ли? Защото отново прекаляваме с тях.

Ще дам пример с постите, които са в разгара си в момента. Когато се премахнат животинските храни от менюто, човек обикновено не заменя ястията с по-леките плодове и зеленчуци, а започва да набляга на хляба, тестените изделия, бобовите и нишестяните зеленчуци, като картофи и ориз. За съжаление, всички тези храни, въпреки че са наистина растителни, са доста тежки за организма и храносмилането, особено ако се приемат само те за дълъг период от време и комбинирани една с друга (класически комбинации – боб с хляб или хумус с хляб). Ефектът от подобен пост би могъл да бъде дори обратен на желаното – вместо чувство на лекота и енергия, човек може да се затлачи допълнително и да не се чувства добре.

Изходът е ситуацията е лесен. Не се лишавай от зърнени, бобови и нишестяни – просто ги направи акцент към ястията си, вместо основа. Например поддържай в хладилника сварен нахут, сварен боб, сварен грах, сварена елда и ги добавяй по малко към обедните си и вечерни салати. Така ще имаш много засищаща салата-ястие и ще си изпълнил заръките на Майкъл Полън – “Яж храна. Не много. Най-вече растителна.”

Тези дни ще публикувам и заготовките, благодарение на които ядем засищащи салати-ястие в къщи всеки ден. Очаквайте :))

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми