Skip links

зелена плодова салата

green-fruit-salad-2

Комбинацията на зеленолистни и плодове не е нещо ново за повечето хора, които пият смути всеки ден. Не е и нещо кой знае колко революционно, но за сметка на това е доста противоречиво. Убедена съм, че при голяма част от вас, веднага изниква и въпросът “нали не трябва да комбинираме плодовете с други храни?”. Хубав въпрос със сложен отговор. Но преди да отговоря на него искам да направя 2 много важни уточнения – какво всъщност е плод и какво е зеленолистно.

Та така, какво всъщност е плод? Когато правим разделение на плодове и зеленчуци обикновено се водим от вкусовите си рецептори и по презюмпция всичко сладко е плод, а всичко неутрално или солено – зеленчук. От ботаническа гледна точка обаче нещата не са толкова прости. В интерес на истината извън класическите плодове, които всички знаем, като ябълка, круша, банан и др. доста от “зеленчуците”, които ядем всеки ден реално са плодове. Добри примери са домат, грах, сладък пипер, патладжан, зелен боб, както и всички от семейство тиквови – краставица, тиквичка, диня, пъпеш и разбира се тиква.

Всъщност излиза, че класическата българска шопска салата (домат, краставица и чушка) си е чиста плодова салата. Изненада, нали?

А сега да видим какво е зеленолистно. Отново от кулинарна гледна точка сме свикнали да ги разглеждаме като зеленчуци, но от ботаническа те са по-скоро в графата “тревисти растения”. Такива са всички растения, които нямат стъбло, което се вдървенява (не знам дали има такава дума), а по-скоро се разлистват от корена нагоре на отделни или самостоятелни листенца. Представи си маруля, магданоз, спанак, рукола и др. и ще добиеш представа какво е тревисто растение, или за по-кратко – трева.

Така, след като разбрахме кое какво е, нека видим защо не бива плодовете да се комбинират с други храни. Имайки предвид, че живеем в България, всеки в някакъв етап от живота си е правил домашно вино или ракия, или поне е виждал как се прави такова. Процесът се нарича “захарна ферментация”. За да се случи тя, разбира се, плодът има нужда от смилане и време. Това е и причината плодовете препоръчително да се хапват на празен стомах – целта е да не се задържат излишно време в стомаха, за да не започне процесът на ферментация*, който при повечето хора би се изразил с подуване на стомаха и газове.

Когато ядем плодовете на празен стомах това няма как да се случи, защото те се смилат и източват бързо. Когато обаче ги тупнем върху пълен такъв, особено върху добре комбинирани предварително месо и нещо тестяно, ситуацията се забавя доста, понякога с часове и ферментацията има достатъчно време да се развихри с пълна сила. За да съм напълно откровена ферментират не само плодовете, а всичко, което се задържа по-дълго време в тракта, но най-вече храните съдържащи захар като чиста захар, плодове и нишестяни / тестяни храни.

По отношение на тревите, в тях на практика няма захар, затова те могат да се комбинират с абсолютно всичко без излишни драми за организма и стомаха. Единствената специфика при тях е, че трябва да бъдат добре сдъвкани и ослюнчени. Точно затова проблем при комбинациите са по-скоро смутитата, а не салатите. Смутитата са смляни на пюре, но това не означава смляни на съставните си части, затова и при някои хора пиенето на смути може да причини проблем. Писала съм по темата и преди, но в резюме – ензимът, който ги смила (амилаза) се намира на 60% в слюнката и ако смутито не бъде сдъвкано или ослюнчено, то ще се задържи в стомаха по-дълго от нормално и заради плодовете в него може да започне да ферментира.

Като генерално заключение – комбинацията от плодове и треви е ок, стига да дъвчеш повече, да ослюнчваш и да ги ядеш на празен стомах. А бонусът при яденето на зелено-плодова салата е, че е наистина много вкусна и няма нужда от дресинг.

За хората, които все пак се притесняват да комбинират плодове и треви, ето таблицата с комбинациите от Matthew Kenney academy за плодове и треви, която да спазват, за да нямат проблеми с храносмилателния тракт:

fruits-vegetables-combinations

* Има различни видове ферментация. В стомаха не би трябвало да се случва такава, а само в тънките и дебелото черво. Ферментация в стомаха може да бъде причинена от захар (глюкоза, галактоза, фруктоза) и от прираст на бактерии, които не бива да са там.

** И за да не водим дълги спорове на тема разделно хранене – ензимът, който смила плодове и треви е един и същ – амилаза. 60% от него се отделя от слюнчените жлези, останалите 40% от панкреаса.

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми