Skip links

как да засилиш имунитета на цялото семейство

immunity

През последните 2 седмици пощата ми се препълни с мейли от клиенти искащи да “засилят имунитета”, за да не се разболяват през зимата. Звучи логично, никой не иска да прекара дори и ден в леглото с неприятни симптоми и запушен нос, нито пък да гледа как детето му страда. Да получавам този въпрос отново и отново също звучи логично, защото сме свикнали да виждаме реклами и статии от типа на “този продукт засилва имунитета”, “пий това и настинките ще те подминават” и поредната “чудотворна храна”, която като я добавим към менюто си и всичките ни проблеми ще изчезнат като с магическа пръчка.

Къде обаче е истината във всички тези твърдения и има ли наистина продукт, който да ти помогне в борбата с вирусите и настинките? За да отговоря на този въпрос, първо искам да ти обясня какво е и как точно работи имунната система.

Имунната система е естествената защитна система на организма. Акцентирам върху думата система. Имунната система не е единичен орган, а е сложна мрежа от клетки, тъкани и органи, които се обединяват, за да защитят тялото срещу нашествениците. Тези нашественици са обикновено бактерии, вируси, паразити и гъбички, всички с потенциал да ни разболяват. Проблемът е, че тези нашественици са навсякъде – в нашите домове, кухни, офиси и дворове, тоест ние сме изложени на тях постоянно.

Затова имунната система не е първото ниво на защита срещу тях. Всъщност, за да се включи имунната система в отговор на нашествениците – значи те са попаднали в тялото. От там и логичното първо ниво на защита – да не им позволяваме да навлязат в тялото и кръвта. Това се случва благодарение на т.нар. защитни бариери, като:
– кожата (най-големият човешки орган);
– мукусните мембрани на местата, където няма кожа;
– cilia, малките косъмчета в носа, предпазващи белите дробове.

И при инфектиране чрез храносмилателна система:
– солната киселина в стомаха;
– микроорганизмите в чревна система и клетките й (от които 60% са клетки на имунната система).

В действителност горните защитни бариери спират повечето нашественици да навлязат в тялото. Затова, ако горните системи и органи са здрави и балансирани, “засилването на имунитета” няма да е на дневен ред.

Но когато или ако нещо се изплъзне на първото поле за защита и нашествениците се окажат в тялото и кръвта, се включва втората – имунната система, произвеждайки бели кръвни телца (левкоцити), както и други химикали и протеини, които да атакуват и унищожат чуждите тела. Ролята им е да намерят нашественика и да се отърват от него, преди да е успял да се възпроизведе. Понякога обаче не успява да го направи навреме – тогава ние се разболяваме.

Тоест, за да се стигне до заболяване трябва първо нашествениците да преминат през първата защитна бариера и след това имунната система да не успее да се справи с тях навреме.

Та, след това доста дълго, но необходимо въведение, нека видим и как да предпазиш себе си и цялото семейство от грипове и настинки – не само за зимата, а и по принцип.

1 – Първо, гарантирай си, че защитните бариери са в добро здраве:
– добра лична хигиена,
– да няма отворени рани по кожата,
солната киселина в стомаха да е на ниво и
балансът на микрофлората в червата да е налице.

Това е една от най-важните стъпки. Ако първото ниво на защита не работи оптимално, имунитетът рано или късно ще поддаде, защото ще му се е налагало да се бори с нашественици прекалено често. Тоест, поддържай перфектна хигиена на тялото, изчети внимателно всичко от раздела за домашна ферментация и добавяй към менюто нещо ферментирало всеки ден.

2 – На второ място – набавяй достатъчно ценни вещества на организма. За да работи ефективно и второто ниво на защита – произвеждането на бели кръвни телца – тялото има нужда от всички ценни вещества, не само от някои. Тоест, храни се пълноценно и избягвай празните калории – рафинирани храни (тестени, захар, сол и т.н.), рафинирани мазнини (транс мазнини, олио и др.) и изобщо храните, които не дават нищо ценно на организма.

Диета подпомагаща имунната система е добре да изобилства от:
– качествен протеин,
– незаменими мастни киселини (омега 3, 6 и 9),
– витамини (С и Д, В комплекс, витамин А, Е и К),
– минерали (най-вече цинк, желязо, селен и манган),
– антиоксиданти и фитонутриенти.

Извън празните калории описани горе, диета богата на храни, към които човек има алергична реакция или непоносимост също отслабва силно имунната система. В България това са най-често глутен, млечни, ядки и семена.

Следват точки, които действат индиректно на имунитета, но не бива да се пренебрегват:

3 – Осигури си пълноценен сън. Съвременната медицина все още не е сигурна как точно сънят влияе на имунната система, но е убедена, че връзка има. Когато не даваме възможност на тялото да си почине и регенерира през нощта – имунитета отслабва.

4 – Контролирай стреса. Тук намесени са хормоните кортизол и адреналин. Когато се използват прекалено често или постоянно – целият организъм отслабва, от там и имунитета.

5 – Не прекалявай с алкохола и спри наркотиците. И двете имат способността да подтискат производството на бели кръвни телца, както и да нарушават защитната бариера на чревната система, от там както се досещаш – отслабен имунитет.

[divider icon=“angle-down“ style=“none“]

В резюме, за да засилиш имунитета си не разчитай сляпо на реклами и единични продукти, а подходи към нещата холистично – цялостно:
– личната хигиена е изключително важна;
– елиминирай кръстосаното замърсяване в кухнята;
– погрижи се за вътрешната бариера, използвайки различни ферментирали продукти всеки ден;
– храни се пълноценно и си гарантирай адекватни количества протеини, омега 3 мазнини (имам предвид рибено масло!), витамини, минерали и антиоксиданти;
– ако настинките зачестят елиминирай от менюто храните алергени;
– не подценявай качествения сън и спи на тъмно;
– контролирай стреса;
– и сведи алкохола до нормалните 1-2 чаши дневно.

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми