Skip links

черен дроб от треска? пробвай задължително!

cod-liver-salad-1

Всеки, който се е сблъсквал със странностите и красотата на руската кухня неизменно знае за пелмените, сметаната за готвене, сельодката и руската (френска) салата. Затова, ако си опитвал поне едно от горните и вкусът ти допада, горещо ти препоръчвам да пробваш още един руски специалитет – черен дроб от треска. Деликатес, толкова скъп, че навремето е бил запазен само за най-богатата прослойка на руското общество, а поднасянето му е било ритуално, точно като на купичка хайвер. Имайки майка, която е голям почитател на рибата, разбира се, съм израснала на риба и помня много добре времената на скритите в шкафовете кутийки с черен дроб от треска, донесени от Русия, които се пазеха само за гости. И единственият шанс да хапна от прословутият деликатес беше да се възползвам от суматохата докато гостите го гледат странно и се чудят дали са се престрашат да го опитат или не…

За черният дроб от треска светът разбира по времето на Уестън Прайс, който научавайки за него го издига в култ и го поставя като един от стълбовете на здравословното хранене. Редом с пасищното масло, костният бульон и традиционните диети, в които няма рафинирани храни, транс мазнини и изобилие от захар. За последните години здравословното хранене премина през много фази, етапи и разцепвания, но някои продукти устояха през годините и се използват и днес от редица специалисти като неизменна добавка към балансираното хранене. Черният дроб от треска е един от тях.

Защото е богат на изключително важните за организма омега 3, витамин Д и витамин А. Три от елементите, които са в недостиг на огромен процент от населението на България, както и на света. А когато са в недостиг целият организъм страда. Ако искаш да разбереш малко повече по темата – изслушай този подкаст (аудио файл), който създадох специално за целта. Записването на подкасти е ново за мен, което, разбира се, си личи от файла, но хей – никой не се е родил научен. Надявам се с времето подкастите ми да стават все по-гладки и по-изчистени :))

И ако случайно си изслушал подкаста и си си набавил черен дроб от треска от някой от руските магазини у нас, ето какво да направиш с него. Невероятно вкусно е! Пробвай задължително!

1 консерва черен дроб от треска*
3 сварени яйца
зелен лук и сол

Свари яйцата, изчакай да изстинат, обели и нарежи на дребно.
Намачкай черният дроб с вилица и добави към яйцата.
Нарежи на дребно зелен лук и добави към останалите съставки.
Добави сол на вкус, разбъркай и сервирай!

cod-liver-1

Черният дроб от треска е силно мазнинен продукт, затова често руснаците комбинират салатата с нещо, което да “обере” мазнината. Като сварени картофи или хляб. На нас ни харесва и просто така, но става много добре и в комбинация с яйчено-зеленчуковите ми хлебчета или безглутеновите гофрети.

P.S. Не изхвърляй чистата мазнина от консервата! Добави я към салатата или ако ти идва много мазно я прехвърли в бурканче, съхранявай в хладилник и взимай по 1 ч.л. дневно като хранителна добавка. Въпросната мазнина не е олио, а е мазнината на самият черен дроб.

P.P.S. От времената на Уестън Прайс насам някои неща са променени. Черният дроб от треска стана популярен. Все повече и повече компании започнаха да го предлагат. Методите на извличане се промениха също – голяма част от компаниите започнаха да предлагат синтетични заместители или да добавят към него синтетични витамини. Започнаха да излизат разностранни ревюта и изследвания, твърдящи че продуктът може и да е вреден за здравето. Всички тези изследвания са базирани на определена марка и доказват само, че черният дроб от треска на съответната марка не е добър за нас. Затова, ако искаш да включиш този деликатес към менюто си – подбирай внимателно добавката, която ще си купиш или най-добре – намери си оригиналният продукт. Защото в чистата си форма, съотношението между омега 3, витамин А и витамин Д е перфектно, както във всичко естествено в природата и не може да ни навреди. Проблем има само при синтетичните заместители на витамините А и Д, когато не са добавени в точната пропорция един спрямо друг. В сайта на Уестън Прайс има списък с добри според тях марки за черен дроб от треска за всяка държава, можеш да го разгледаш тук.

За вегани – най-добрият растителен източник на омега 3 е морският фитопланктон (marine phytoplankton). Всички разновидности на ленено семе, орехи и т.н. съдържат само alpha-linolenic acid (ALA), а нашият организъм изполва и има нужда от DHA/EPA.

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми