Skip links

Как да станеш по-добра версия на самия себе си

Научи в това видео как да вземеш живота си в ръце и да се научиш да:
– се само-мотивираш, за да се храниш по-здравословно
– спортуваш по-често
– на практика да постигнеш всичко, което искаш, работейки СЪС себе си, а не СРЕЩУ себе си!

Видеото е тук!

Всеки един от нас иска да се храни по-добре, да спортува повече, да успява да свърши повече работа и да е по-отговорен, но някакси не винаги ни се получава. Понякога си оставаме само със знанието какво искаме да постигнем, но не успяваме да го приложим в собственото си ежедневие. А понякога е и по-зле, защото си имал навика например да спортуваш редовно и изведнъж го изоставяш и не успяваш да се накараш да се върнеш в залата. Въпросът, който ме тормози от както се замислям по темата е… Защо?

Защо на някои хора нещата им се случват лесно, а на други – не. Защо не се замисляме за някои неща и просто ги правим, а други ни затрудняват. И отговорът на този въпрос се оказа – защото нещо се е превърнало в навик, а друго не е. Например, навик е да станеш сутрин, да си измиеш зъбите и да си направиш кафе. Затова никой не се замисля – обичам ли да си мия зъбите? Приятно ли ми е да си мия зъбите? Не. Просто ставаш и го правиш. Оказва се, навиците са нещото, което те разделя от по-добрата версия на самия теб!

Всъщност, начинът по който живееш е комбинация от навици.
Дали си във форма? – Навикът да си физически активен или да водиш заседял живот.
Дали се храниш добре? – Навикът да се погрижиш за храната си предварително или да хапнеш на крак.

Всичко е въпрос на навици.

Но тук идва другият проблем, дори и когато осъзнаем, че изграждането на нови навици е ключът, пак ни е трудно да се справим със задачата. Някак не успяваме да си изградим въпросните нови навици. И отговорът на въпроса “защо” при мен дойде, след като прочетох книгата на Гретчен Рубин – Better than before, според която проблемът е, че се опитваме да подхождаме по еднакъв начин към всеки, дори и към себе си. А ние сме различни. И различните хора ги мотивират различни неща. Затова ключът към създаването на нови навици не е самият навик, а да разбереш от кой тип си ти и да се научиш да работиш СЪС СЕБЕ СИ, а не СРЕЩУ себе си.

Затова, сега ще ти представя 4-те типа хора, а твоята задача ще е да определиш от кой тип си ти и да се научиш да се мотивираш по подходящият за теб начин. Готов ли си? Започваме!

––––––––––

По отношение на изграждането на нови навици, хората най-често се разделят на Аналитичен тип, Бунтарски тип, Планиращ тип и Отборен играч.

Аналитичен тип – поставя под въпрос всички убеждения и се съобразява с тях, само ако се убеди, че са адекватни и вярни. Мотивират ги логиката, фактите и справедливостта. Поставят под съмнение всяко правило, което не звучи логично. Например, аналитичният тип няма да яде салата всеки ден, освен ако не е напълно убеден, че това е много добро за него и има тонове доказателства по темата.

Плюсове: достатъчно е да са убедени, че нещо е добро или лошо за тях и го изпълняват.

Минуси: задълбават прекалено много във всяка тема и винаги искат да знаят още. За тях най-вече е създадена фразата “Колкото повече знам, толкова повече разбирам, че нищо не знам.” Също така, аналитичният тип е човек, който често си казва „защо да го довърша тази седмица, като мога да го направя и следващата…“

Как създават навици: като си отговорят на въпроса “Защо” + добавянето в календара на задачи и to-do списъците работят в някаква степен и при тях.

––––––––––

Отборен играч – съобразява се винаги с външните очаквания, но се затруднява да е отговорен сам пред себе си. Мотивират ги външните очаквания, тези на другите хора. Например, отборният играч ще отиде на общото събрание на блока, ако останалите хора от блока очакват той да отиде. Или ще тича всяка сутрин, ако го прави с някого и този някой разчита на него. Отборният тип ще яде салата всеки ден, ако детето му го гледа и той осъзнава, че децата имитират другите. Той има нужда да е отговорен пред някой друг.

Плюсове: никога няма да наруши обещание или ангажимент, който е поел към друг човек.

Минуси: зачитат повече чуждото мнение за тях самите, отколкото вътрешното си. Не могат да се само-мотивират. Трудно казват “не” на другите, но често казват “не” на себе си.

Как създават навици: като поемат отговорност към някого – да разхождат кучето, да се хранят добре заради децата си, да са част от група, която има очаквания към тях.

––––––––––

Планиращ тип – съобразява се и с вътрешните си убеждения и с външните очаквания. Планиращият тип иска да знае какво се очаква от него и ще го изпълни. Например, това е детето, което ще си направи домашните и след това ще отиде да играе. Или човекът, на който винаги можеш да разчиташ, ако е поел ангажимент да свърши нещо. Това е типът, който никога няма да прекрачи крайният срок и винаги ще е там, когато ти трябва. Планиращият тип разбира правилата и се съобразява с тях. Стига, разбира се, да има зададени правила.

Плюсове: можеш да разчиташ на тях за всичко, ако е в графика – ще го изпълнят.

Минуси: спазват графика прекалено стриктно, дори и това да им донесе временно неудобство или негативи. Ако се наложи да нарушат графика се чувстват силно виновни и недобре. Прекалено са стриктни и това понякога е в техен ущърб.

Как създават навици: като добавят нещо в графика, при това с точност до дата и час.

––––––––––

Бунтарски тип – не се поддава на никакви очаквания и убеждения. Вярват в правото на избор и свобода. Противопоставят се на всички правила, дори техните си и често ги нарушават. Бунтарският тип са революционери. Те искат да играят по собствените си правила и по-често убеждават другите да се съобразят с тях, отколкото обратното. Например, ако бунтарският тип трябва да напише статия, която е дълга 5000 символа, той ще напише такава от 3000 символа и ще убеди този за когото е статията, че това е напълно достатъчно и няма нужда от повече. Останалото би било празнодумие.

Плюсове: съобразяват се най-вече със себе си и какво работи или не за тях, неподвластни са на чужди влияния и не се чувстват отговорни пред никого, освен пред себе си.

Минуси: трудно създават нови навици. Добавянето на нещо в графика и отборната игра не работят при тях. Гласът на разума също. Обичат да нарушават правилата и се борят с всички сили срещу масово наложените норми за всичко.

Как създават навици: като се убедят от личен опит, че нещо е добро или лошо за тях + предизвикателствата с краен срок работят добре за тях. За тях е по-лесно да си казват, хайде още един ден да ям салата, отколкото трябва да ям салата всеки ден до края на живота си. Създаването на идентичност също работи при тях – ако бунтарят иска да бъде добър лидер и да го признават за такъв, ще направи всичко възможно, за да се случи. Тоест, при тях е важно да има идентичност, създаване на определена визия – добър лидер, добра майка, човек който се храни здравословно, човек който спортува.

––––––––––

И докато се чудиш от кой тип си ти, помни, че винаги има един преобладаващ във всеки един от нас, но и един периферен. Нещо като зодия Везни, но с асцедент Лъв.

Затова може да се окаже, че си Аналитичен тип, но с Бунтарски акценти. В такъв случай се опитай да повлияеш и на двете си страни.

А сега нека пробваме създаването на нов навик – яж по 1 салата на ден.

Как ще работи за всеки един тип:
Аналитик – прочети материалите в статията ми Зелена вълна, за да се убедиш, че зелените салати са добри за теб.

Бунтар – предизвиквам те! Яж минимум 1 салата на ден за 30 дни. Докажи, че можеш да се храниш здравословно.

Отборен играч – кажи на всеослушание, че ще ядеш по 1 салата на ден – на колегите в офиса, на семейството в къщи, във фейсбук. Помоли ги да те следят и да те тормозят дали наистина си си изял салатата за деня.

Планиращият – започни календар и маркирай с X всеки ден, в който си изял по 1 салата. След 10-тия ден няма да искаш да прекъсваш веригата и… имаш нов навик!

Най-хубавото на техниката е, че може да се приложи с всичко, което искаш да постигнеш, като например:
– да се храниш по-добре
– да спортуваш повече
– да четеш повече
– да пиеш повече вода
– да намериш повече време за срещи с приятели и т.н.

Да станеш по-добра версия на самия себе си. Защото добрите навици се повличат един друг, точно както лошите…

––––––––––

Ако темата ти е интересна, мога да споделя още кои са 5-те основни навика, благодарение на които да подобриш живота си и за нюнсите в създаването на нови навици. Като например удобно-неудобно, с изключения-без изключения, ново начало, комбинация от навици, създаване на навик с помощни средства и някои други… И помни, целта е да се научиш да работиш СЪС себе си, а не СРЕЩУ себе си.

Твой ред е! Сподели в коментарите:
– като кой тип се определяш
– какъв навик би искал да си създадеш първо
– както и точна идея как смяташ да го постигнеш!

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми