Skip links

защо не ти се случват нещата, както очакваш, въпреки усилията, които полагаш

Надя Петрова

Здравей! Аз съм Надя Петрова, а днес е вторник и ние отново търсим истината за здравето, без разбира се да пропускаме и удоволствието от храната и живота.

Така започва всяко видео тук. Днес обаче видео няма да има. За сметка на това ще си говорим (пишем/четем) за една от съществените части от горната фраза – удоволствието от храната.

Интересното в случая е, че колкото по-често повтарям „и удоволствието от храната“, толкова повече разбирам, че при голям процент от хората, точно то – удоволствието от храната, липсва. Затова и не е случайно, че получавам писма като това:

„Здравей Надя,

От около година се храня здравословно, прочела съм всичките ти книги и спазвам в голяма част препоръките в тях. И въпреки че има подобрение и част от проблемите ми вече ги няма, то основният ми казус – излишните килограми все още са налице. Не знам какво още да направя – тренирам по 5 пъти седмично, храня се добре, а килограмите стоят. Моля те, помогни ми, очевидно нещо някъде бъркам!

Ани“

Така е, Ани, явно някъде бъркаш и напоследък ми прави впечатление, че това не е свързано с нещата, които правиш, а с тези които НЕ правиш за себе си. Сред причините могат да бъдат непълноценно храносмилане, хранителни непоносимости, чревен дисбаланс или пък просто неправилно спазени препоръки.

Но нещото, което виждам често и което също е сериозен фактор е, че вместо да изпитваме удоволствие от храната и движението, повечето от нас се самонаказват с тях.

Например:
– ще тренирам повече, защото изядох едно парче торта или защото ТРЯБВА да отслабна;
– ще гладувам, защото вчера преядох;
– ще направя този детокс, защото последния месец му изпуснах края и т.н.

Звучи ли ти познато? Убедена съм, че си правила едно или няколко от тези неща и проблемът не е в тях самите, проблемът са твоите причини зад тях.

Защото е важно дали ще тренираш, понеже ти доставя удоволствие или ще тренираш, защото ТРЯБВА и защото си мислиш, че така ще постигнеш резултатите си по-бързо.

Истината е, че нищо, което правиш по принуда – няма резултат или поне не траен резултат.

И тук дори не е въпрос на упоритост.

Да, ясно ми е, че ако решиш, ще започнеш да ходиш на фитнес 5 пъти в седмицата, но дори и това може да не помогне. Защото това, което правиш не ти доставя удоволствие. Защото го използваш да се самонаказваш, което автоматично те вкарва в режима на оцеляващ или с други думи казано – изстрелва хормона кортизол, за който вече сме говорили в небесата и ти пречи да постигнеш каквото и да е.

Същото се случва, когато спазваш поредната диета. Без резултат. А резултатът не идва, защото вместо да се наслаждаваш на храната, ти започваш да я възприемаш като тегло. Като нещо, което ти причинява допълнителен стрес. Кога да ям? Къде да ям? Какво да ям? Ама там сега сигурно не са измили дъската както трябва? Дали не ми сипаха олио на онази салата? Стрес, стрес и пак стрес.

Или пък, когато си мислиш, че храната е „лоша“ или „вредна за мен„. Самата дума – „лоша“, създава чувство на вина и когато си решила да прегрешиш с нещо любимо – вместо да му се насладиш истински, ти го изяждаш набързо и с чувство за вина от постъпката си.

Проблемът е, че изяждайки го по този начин мозъкът ти регистрира дадената храна като проблем и стрес. В крайна сметка няма как нещо, което те притеснява толкова много да е добро за теб…

Отделно, понеже мозъкът не е изпитал удоволствието от въпросната жадувана храна заради това, че си я изяла набързо и с чувство за вина (обикновено нещо сладко), то, той – мозъкът ти, си остава неудовлетворен и след малко го иска отново. Мммм. Неприятна ситуация, нали.

А изходът е един – наслаждавай се на храната си. Това е тема, която ще засегнем в подробности по време на Е-диетата и там ще ти дам няколко доказано ефективни техники за успокоение преди храна и наслада от нея.

Но до тогава – направи нещо лесно. Направи си списък с любими храни и ястия, каквито и да е – нещо от детските години, шоколад, пържени картофки… каквото обичаш ти и се постарай всеки ден в деня ти да има поне 3 от тях. Точно така – три любими храни всеки ден.

И не само искам от теб да ги включиш в деня си – искам да им се насладиш пълноценно.

Това означава да ги ядеш на спокойствие, бавно и осъзнато, и да изпитваш удоволствие от всяка хапка. Все пак, това е любимата ти храна, нали!

И след като се успокоиш и си върнеш насладата от храната, започни да търсиш по-здравословни алтернативи на същите тези храни. Например, за мен това са гофретите ми без глутен, домашната морковена торта, качественото козе сирене, различните видове киш и тарт, качествената италианска пица, гуакамолето, зелените салати с вкусен дресинг и много други. И аз наистина се старая да имам любими храни в деня, по възможност всеки ден. Затова и когато някой ми каже, че здравословната храна не е вкусна, го гледам странно и се чудя този човек какво ли си е причинил…

Същото се отнася и до движението. Целта не е да спортуваш, защото трябва. Целта е да правиш нещо, което ти харесва. Като например – вместо да бягаш по 10 км на ден, защото видиш ли това било кардио и от него се отслабва, потърси алтернатива, която да ти допада – като танци, хоро, салса, кизомба, Пилатес, йога, фитнес, крос фит, каквото и да е. Пробвай различни видове и намери своя спорт. Този, който е добър лично за теб.

Това беше от мен за днес, а сега е твой ред – направи си списък с любими храни и им се наслаждавай. Всеки ден. И помни златното ми правило 80 към 20 – ако 80 процента от храненията за деня ти за здравословни, то останалите 20 няма да ти навредят, каквито и да са те!

Имай малко вяра в силите на собствения си организъм. Той е перфектен.

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми