Skip links

Какво трябва да знае всяка жена над 35 за здравето си

Пожела и получаваш – видео за здравето на жените над 35 и 40 г.

Ако трябва да съм честна, мисля че видеото ще е полезно и за момичетата над 30, защото в последните години правилата на играта са много променени и нищо не е такова, каквото трябва да бъде. Като навлизане по-рано в пубертет, ранна менопауза и други, но все пак – решението си е твое, а това е само едно видео и нищо не пречи да го изгледаш…

image

–––––––––-

Видео текст:

Здравей, аз съм Надя Петрова, а днес е вторник и ние отново търсим истината за ЗДРАВЕТО, без разбира се да пропускаме и удоволствието от храната и живота.

И първо искам да благодаря на всички момичета, които се включиха с предложения за теми във фейсбук и да ви кажа, че оценявам искрено помощта! И днес започвам с една от темите, която ми предложихте там и ми се стори изключително интересна – женското здраве над 35-40 годишна възраст.

Тема, която ми е близка като идея, най-малкото защото аз самата ще навърша 40 скоро. 40, които смея да твърдя не ме притесняват ни най-малко, поради 2 причини.

Първо, имам много добра идея какво да правя и какво не, за да съм здрава, и надявам се предавам успешно това знание и на теб.

И, второ, през последните години живея с налаганото ни навсякъде, че 30-те са новите 20, а 40-те – новите 30. Е, как да се притесни човек!

Но шегата настрана, 35-40+, според мен е една разкошна възраст за жените, защото тогава най-сетне разбираш коя си, знаеш какво искаш и се чувстваш добре в кожата си. На 40 никой не очаква от теб да имаш тяло на манекенка, акнето си е отишло отдавна и на 40 нещото, което искрено те вълнува е здраве.

Здравето на организма, здравето на кожата и здравето на репродуктивната ти система. И единствената грешка, която можеш да допуснеш тук е да се държиш все едно си на 20. Защото истината е, че не си и нещата между теб и 20-годишните по отношение на грижа за себе си са коренно различни.

И започвам с чиста физиология на нива хормони. И така, двата основни женски хормона, секретирани от яйчниците са естроген и прогестерон. За да се компенсират един друг те трябва да бъдат произведени в оптимален баланс.

Естрогенът е хормон, който е про-растежен. Той регулира менструалния цикъл, стимулира клетъчното деление и е до голяма степен отговорен за развитието на вторичните женски характеристики по време на пубертета. 3-те компонента на естроген са: естрон E1, естрадиол Е2 и Е3 естриол.

Прогестеронът се произвежда в организма от прегненолон, производно на холестерола. Нивата му са най-високи по време на лутеалният период (19-22 ден от менструалния цикъл). По време на цикъл жената произвежда около 20-25 мг прогестерон на ден и до 300-400 мг ежедневно по време на бременност.

Проблемът е, че от 35 годишна възраст нагоре прогестеронът бавно и постепенно започва да намалява и до 50-годишна възраст, имаме 75% намаление в производството на прогестерон, докато производството на естроген намалява само с около 35%. До менопауза, общата стойност на прогестерона е намаляла драстично, докато естрогена в тялото е все още на около половината от нивата си преди менопауза. А за оптимално здраве, съотношението между прогестерон и естроген трябва да е между 200 и 300:1, като 1 в случая е прогестерона.

Или с други думи казано, важно е да се погрижиш за нивата си на прогестерон. Това става един от най-важните за теб хормони над 40. За целта съобрази се със следните препоръки. До една.

Едно – избягвай храните, които имитират естроген в тялото ни, това са така наречените ксено-естрогени или външни естрогени, които си набавяш чрез пестициди, инсектициди и всички видове химикали в храните и козметиката. Фокусът върху произхода на храната и козметиката ти е важен.

Две – погрижи се в менюто ти да присъстват храни богати на витамин В6, защото той е важен прекурсор за производството на прогестерон. В6 помага и на черния дроб да се отърве от ксено-естрогените, за които споменах преди малко, така че за теб, В6 е две в едно. Добри количества В6 има в месото, морските дарове, спанака, бобовите, картофите и някои други.

Три – увеличи и храните богати на цинк и магнезий, които действат заедно с В6 за адекватно производство на прогестерон. Най-добрите източници на цинк са черният дроб, отново месо и морски дарове, нахут и някои семена, като тиквеното. Магнезий има във всички зеленчуци.

Четири – нивата на кортизол, хормона на стреса, са супер важни! Проблемът с кортизола е, че организма ни има определени дневни дажби кортизол и когато те свършат, единственият вариант на тялото да си ги набави е като преобразува друг хормон, за да отговори на стреса. А когато стресът е налице, репродукцията не е на дневен ред, затова и първият хормон към който тялото ни се обръща е… точно така, прогестерон. Или опростено – когато си стресирана дълго време, тялото ти преобразува прогестерона в кортизол, за да отговори на стреса. Много, много неприятна ситуация, когато говорим за женско здраве.

Пет – запомни думичката „див ям“ или „ямс“, с други думи казано – най-добрият източник на естествен прогестерон. Дивият ям е от семейството на сладкия картоф, но не е сладък картоф. Моля, не ги бъркай. В България масово се продава сладък картоф с надпис ямс, но в действителност, рядко е ямс. Ето и снимка за разликите между двете, за да знаеш какво да търсиш. Това не означава, че сладкият картоф не е добър за теб, напротив, той е едно разкошно кореноплодно, просто не е див ям. ОК? В България див ям се намира най-вече като добавка и крем, които са задължителни за всички дами в категорията 50+ и пожелателни за 45+.

Това беше от мен за днес! Пиши под статията във фейсбук дали темата ти е интересна, за да я продължим и разширим, с видеа за жените над 40 и спорта, движението, красотата, стреса, доминантния естроген, килограмите и така нататък. И сподели видеото с приятелки, за да се чувстват по-добре и те, а ние ще се видим отново следващия вторник.

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми