Skip links

Френският парадокс – отслабва ли се от червеното вино или ДА?

img_0951

Както знаеш обожавам френската и италианската кухни. Всичко в тях буди в мен един такъв неподправен възторг, като на хлапе в сладкарница.

Като започнем от времето, което отделят за ядене.
Удоволствието, което изпитват от храната си.
През аперитивите и дижестивите, за които съм писала.
Социалният елемент силно застъпен в деня им, отново свързан с храната.
Костният бульон, разбира се, както и тяхното mirepoix, зеленчуковият бульон, който превръща всяка семпло звучаща манджа в шедьовър (за него не съм писала, но обещавам да се поправя скоро!).
Тайната им в кухнята. Помниш я, нали? Масло, масло и пак масло!
И стигнем до виното, което е неизменна част от всяко местно меню.

И по-точно червеното вино, което пък е неизменна част от Френския парадокс, за който ще си говорим днес. Дори си мисля, че специално заради тях е измислен термина „ядеш и отслабваш“. Защото един бегъл поглед към френската маса по време на обяд разкрива нещо тотално шокиращо за всяка жена на диета. Там има изобилие от храна (или ПОНЕ салата, предястие, основно и десерт), задължителната багета (разбирай глутен), много мазнини и… алкохол. На всичкото отгоре, французойките са твърдо против всякаква форма на спорт и се бунтуват искрено срещу всеки опитващ се да ги напъха в спортен клин.

Как, по дяволите, тези жени изглеждат толкова добре след всичкото това, се питам аз? И не съм единствената. Защото, оказва се, същият въпрос са си задавали редица учени и изследователи от целия свят. И вкупом са решили, че главен виновник за Френския парадокс е едно единствено нещо – виното.

Хммм. Нека видим и какво точно казват учените по темата.

2010, Harvard School of Public health приключва 13-годишното си изследване за наднорменото тегло, включващо 19 220 жени на средна възраст и безцеременно заявява, че жените пиещи по 2 чаши червено вино на ден имат 70% по-малък шанс да качват излишно тегло. Ха!

След това, Канадският University of Alberta доказва, че червеното вино има капацитета да се бори с килограмите, точно както и спорта! Как да не ги обичаш после канадците?! Как!

През 2012, екип от цели 3 института – Харвард, Norwegian University of Life Sciences & Arizona State University, oткриват, че земните пчели, които консумират ресвератрол (активната съставка в червено вино) вечер, ядат по-малко през деня. Мисля, че пчелата майка не е била доволна от изследването, но за нас, жените, това си е 6-ца от тотото, нали?

Учените от Boston Brigham също се включват в надпреварата с твърдението, че червеното вино има ефект на термогенезис, което означава, че вдига температурата на тялото и така гори повече калории!

Washington State University не остават по-назад и ни разкриват, че ресвератрола (споменахме го по-горе) помага на тялото да преобразува „бялата мазнина“ в „кафява мазнина“, която също гори калории и ни помага да слабеем.

Харвард бързо наваксват, споделяйки че червеното вино помага също и за увеличаване на добрия холестерол, докато засилва метаболизма на глюкоза. Тоест, гори мазнини!

Норвежците намесват и лептина (хормона регулиращ чувството ни на глад) и твърдят, че 1 чаша червено вино на ден подтиска апетита.

А Purdue University oтиват още по-далеч и откриват, че червеното вино съдържа и piceatannol, който път блокира растежа на мастни натрупвания, бори се с рака, сърдечно съдовите и невродегенеративните заболявания.

За почитателите на гроздов сок имам и една неприятна новина – според едно немско изследване, ползите за почитателите на чашата червено вино са повече от тези на хората, които пият само сок. Защо? Не знам. Само споделям.

И за финал, според American Journal of Clinical Nutrition червеното вино увеличава броя на добрите бактерии в червата!

img_0956

Ок, аз се убедих. За теб – не знам!
Но предлагам да затвърдим наученото до тук.

Червеното вино (акцентирам върху думата червено) е богато на ресвератрол, полифенол, процианидин и флавоноиди – мощни антиоксиданти, които не само, че имат силно лечебен ефект, но и ни помагат да се борим с излишните килограми като възпрепятстват появяването им още в зародиш.

И, за да има баланс след толкова добри новини, е ред и на лошата – не всички червени вина са създадени равни и има сортове, които са по-богати от други на въпросните елементи. Шампионите в областта, според експертите са:
Madiran
Grenache
Muscadine
Pinot noir
Barbera
Merlot
Cabernet sauvignon

Почитателите на широка мелнишка и гъмза, да ме извиняват… Може и да има ресвератрол в тях, но тези от Харвард не са стигнали до тези вина, затова за момента ги водим извън класацията.

И ако вече си се размечтала да отидеш да живееш в някое френско шато и да пиеш вино по цял ден, докато наблюдаваш как килограмите ти се топят, искам да уточня. Не за друго, но за да няма недоразумения – току-що НЕ ти казах да изпиваш по бутилка вино на обяд :))) Защото горните ползи за здравето и килограмите могат да тръгнат и наобратно, ако прекалиш. Точно както и с всичко останало.

За това, придържай се към препоръчителната дневна доза, която е 1 чаша вино на ден, или максимум по 1 на обяд и 1 на вечеря за жени. При мъжете всичко е по 2, заради по-добрия им метаболизъм на алкохол.

Това беше от мен за днес! Надявам се информацията тук и чашата вино на обяд да направят деня ти една идея по-щастлив. Само не забравяй и най-големия акцент от френския парадокс – сподели с приятели! Наздраве! ;)))

P.S. Червеното вино за съжаление е богато и на хистамини, затова може да предизвика леко или по-силно главоболие на всички с хистаминова непоносимост. Просто да си знаеш…

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми