Skip links

Протокол за проблемна кожа

Това е доста сложен протокол, защото възможните причини за него са много и различни, затова тук ще се опитам да събера всичко на едно място, за да може да стигнеш до корена на своя проблем. И сред възможните причини се нареждат:

– лактозна непоносимост
– дефицит на солна киселина в стомашния сок
– фруктозна непоносимост или твърде много захар
– хормонален дисбаланс
– автоимунен процес, например псориазис
– IgG хранителни непоносимости
– Чревен дисбаланс
– проблем с детоксикацията на организма и
– дефицит на определени ценни вещества.

И така, започвам да обяснявам всички казуси един по един, като започвам с общия протокол на CSNN и след това надграждаме. Препоръката в случая е да се въведе Дневник на храните, за да забележиш кой от горните фактори е най-вероятната причина за твоя кожен проблем. След това полека се елиминират причинителите и се наблюдава състоянието на кожата. Имай предвид, че в рамките на 1-2 седмици не е възможно проблемната кожа да се изчисти напълно, но поне ще може да се проследи появата на нови лезии по нея.

Важно е да се знае, че е възможно някои от промените, които цитирам тук да изострят друг здравословен проблем (извън кожата), затова преди да се приложи каквото и да е, е нужна консултация с проследяващият лекар, който е запознат със здравната картина.

Общ протокол за кожа със заболявания

Тук ще споделя първо общият протокол, тоест препоръките, които са общо-валидни и се отнасят до всички с кожни казуси, а след това ще започна да засягам и отделните точки, описани горе една по една.

И така, на първо място имаме:

– алкохол, захар и никотин – 3-те най-чести причини за лоша кожа. В масовия случай, разбира се, проблем е захарта или прекаляването със сладко като цяло. Тук препоръката е да се следи Гликемичния индекс на храните и да се избягва или поне да се балансира всичко с индекс над 55, където реално попадат всички видове захар (вкл. кафявата), рафинираните зърнени (бяло брашно, бял ориз), зърнените като цяло, сушените плодове и всичко, което е концентрирано сладко на вкус.

– Следват ги наличието на транс мазнини или рафинирани такива в менюто, като слънчогледово олио например.

– Липсата на вода е третата възможна причина. Препоръката в случая, а и по принцип, е за 30 мл вода на 1 кг тегло, тоест ако тежиш 60 кг е редно да пиеш около 1.8 литра вода на ден, като редуваш водите (изворна, минерална, филтрирана).

– Важно е също в менюто да присъстват храни богати на омега 3, витамините Д, А и Е, метилиран В комплекс, както и минералите цинк, мед и селен. Вариантите тук са чрез хранене, фокусирано върху набавянето им (трудна задача, но все пак е опция) или прием на хранителни добавки. По-надолу има списък с добавките.

Извън храната е важно да се вземе под внимание и периферията, която включва:

– перфектна хигиена в спалнята, особено на калъфки за възглавници и чаршафи, които е добре да се перат веднъж седмично;
– водата за къпане и тази в басейните, ако е много варовита, твърде хлорирана и т.н.;
– декоративната и бялата козметика, перилните препарати и всичко, което има досег с кожата трябва да е прецизирано и да не вреди;
– и като цяло е желателно да се работи с добър дерматолог, с когото да се отметне и евентуално заболяване на външния слой на кожата, което няма да се повлияе от нищо споделено тук.

И ако нищо от това не помогне, се продължава с:

Лактозна непоносимост

Нека си го кажем в прав текст, колкото и да обичаме млечни, за съжаление те не са перфектната храна за всеки един от нас.

Официалната статистика сочи, че над 65% от населението на Земята е с лактозна непоносимост, като в различни части на света е по-силно или по-слабо изявена. За Европа и България процентите са осреднени на 60%, което означава, че всеки втори българин може да има проблем с лактозата.

Затова и често при здравословни проблеми или проблемна кожа, препоръките включват и тестване за лактозна непоносимост или избягване на млечните.

Иначе лактоза е името на млечната захар, която има нужда от ензима лактаза за пълноценно разграждане. 60% от нас обаче в зряла възраст не произвеждат достатъчно или изобщо от този ензим, затова и всеки прием на млечни може да ни причини проблем, като кожните са сред тях.

Аз например имам доказана чрез ДНК тест лактозна непоносимост и спирането на млечните се отрази невероятно на кожата ми, както и на някои други симптоми, които имах. Затова препоръката е или да се направи тест, за да се разбере дали млечните са подходящи за теб или не, или да се въведе елиминационен режим за известен период от време и да се самонаблюдаваш.

Добрата новина е, че понякога дори и хората с лактозна непоносимост могат да толерират млечните със съдържание на лактоза под 2%, но винаги е индивидуално и въпрос на проба-грешка.

Затова прилагам и таблица на осреднените проценти лактоза. Имай предвид също, че лактоза има не само в млечните, а понякога и в други продукти, като месни специалитети, пробиотични добавки и др.:

– лактоза на прах – над 98%
– млечен протеин, whey – 70-80%
– сухо мляко – 50%
– кондензирано мляко – 14%
– прясно мляко – 5%
– сметана – 5%
– бяло сирене – 5%
– извара – 5%
– млечен шоколад – 5%
– кисело мляко и кефир – 4%
– фета сирене – 4%
– моцарела – 3%
– Бри, синьо и др. сирена – 2%
– масло – под 1%
– зрял пармезан (зрее 2 години) – под 1%
– гхи – 0%
– мляко без лактоза – 0%

Дефицит на солна киселина

Дефицитът на солна киселина в стомашния сок

е една от най-често срещаните причини за кожни проблеми, независимо дали говорим за акне, розацея, дерматит, херпес зостер или херпес симплекс и е казус дори при автоимунният псориазис.

Солната киселина като част от стомашния сок играе супер важна роля в здравето ни, защото разгражда храните и по-специално протеините, за да може след това организма ни да ги усвои и да ги използва. Затова и дефицитът на солна киселина е предпоставка за хранителни непоносимости и дефицити на ценни вещества, която е редно да се отметне.

В България не съществува клиничен тест, който да измерва нивата на солна киселина, затова се препоръчва прилагането на домашен такъв.

За целта се използва капсула betain HCl или 1 ч.л. сода за хляб. И сутрин на гладно се изпива чаша вода на стайна температура с разтворена 1 чаена лъжица сода за хляб (или капсула betain, капсулата не се разтваря), като в същото време си мислиш за храна, за да стимулираш синтез на стомашни сокове.

3 до 5 минути след изпиването соденият коктейл трябва да е в стомаха, при което би трябвало да се образуват газове, тоест да последват оригване или газове.

От тук насетне има 3 възможни сценария:

– нивата на солна к-на в стомаха да са нормални,
– нивата да са ниски или
– нивата да са прекалено високи.

Разпознават се по следното:

– ако в рамките на 3 до 5 минути започнат оригване или газове се приема, че нивата на солна киселина са в норма и стомахът ти е в перфектно състояние;

– ако не се случи нищо или се случи след повече от 10 минути се счита, че няма достатъчно солна киселина;

– и трета опция, ако оригванията продължат през целия ден или се почувства силен дискомфорт, парене и затопляне в стомаха, това може да означава, че солната киселина е в повече. В такъв случай е добре да се изпие чаша мляко, за да се успокои стомаха.

Важно уточнение: тестът със содата не е на 100% точен, но при кожни проблеми шансовете за дефицит на солна киселина са почти 90%. Единственото, което може да даде грешен резултат е ако в момента приемаш медикаменти подтискащи производството на солна киселина.

Какво се прави, ако се окаже, че има дефицит на солна киселина:

Фруктозна непоносимост

Темата с фруктозната непоносимост е малко по-сложна и изисква отделен материал само за нея, затова тук ще съм по-кратка.

На първо място, за да се ориентираш по-лесно дали фруктозата и фруктаните може да са проблемни за теб прилагам списък със симптоми, които може да свидетелстват за това. Не е задължително да имаш всичките, но наличието на 3-4 от тях обикновено е достатъчен повод за съмнения:

– гадене и/или повръщане след прием на повече сладко
– депресия, която не се повлиява от корекцията на чревен дисбаланс
– неврологични – рязки пристъпи на агресия, липса на концентрация, паник атаки
– ниско тегло и затруднения при качването на килограми (в по-рядки случаи – наднормено тегло и затруднения при свалянето на килограми)
– пълна липса на енергия и силна умора
– силно подуване на червата, често къркорене и газове, които не се повлияват от корекцията на храносмилане и чревен дисбаланс
– силно желание за сладко, което не се повлиява от корекцията на чревен дисбаланс
– слаби нокти и коса
– сърцебиене или проблеми със сърцето
– хиперактивност
– хронична екзема, обриви, акне
– хронична диария

Храни с високо съдържание на фруктоза, захари и фруктан:

– подсладителите (захар, високо фруктозен царевичен сироп, мед, агаве)
– всички сушени плодове
– плодови сокове / фрешове / смутита
– всички плодове (но най-вече ябълка, грозде, праскова, кайсия, боровинка, череши, гуава, личи, манго, круша, нектарини, цитруси, сливи, диня, пъпеш и всички плодове с ядка),
– вино
– зеленчуците (домати, зелена чушка, артишок, аспержи, авокадо, зелеви (зеле, карфиол, броколи, брюкселско зеле, кейл, айсберг), чесън, всички видове лук, фенел, грах, радичио, тиква, целина, ряпа, цикория)
– гъби
– всички зърнени
– всички бобови
– всички млечни

Ако имаш съмнения за фруктозна непоносимост – се препоръчва да се избягват всички храни от списъка за период от 1-2 седмици или докато симптомите не отшумят. Тогава се започва бавно въвеждане като се води Дневник на храните, за да се забележи кои от тях са проблем лично за теб.

Помни, че различните организми разграждат различен процент от тези храни, затова може да се окаже, че твоят организъм не толерира добре само една част от тях.

Хормонален дисбаланс

Също изключително често срещана причина за кожни проблеми, особено акне при възрастни.

Главен виновник в случая е дисбаланса на естроген-прогестерон нивата, както и андрогените, и по-специално тестостерон, които участват в производството на себум (мазнина) в кожата. Съответно, когато подобен дисбаланс се появи при жените може да се засили омазняването на кожата и от там да се появи т.нар. акне при възрастни.

Обикновено хормоните ни са извън баланс по време на или преди цикъл, както и при менопауза, затова и тогава най-често се появява въпросният проблем. Но е възможно да има и генерален хормонален дисбаланс, който да е налице перманентно.

В идеалния вариант по темата е добре да се работи със специалист, който разбира от хормони и ако се налага може да подпомогне процеса с био-идентични такива или с хранителни добавки, които да помогнат да се нормализират нивата. Както и с дерматолог, за да се реагира адекватно на промяната на типа кожа.

Или да се вземат мерки по следните точки:

1. Да се оптимизира козметиката и да се следи типа кожа, защото е възможна промяна към омазняване.

2. Да се проследят нивата на естроген, прогестерон, свободен тестостерон, но и някои други хормони, за да се види дали няма дисбаланс и там. Например хипофункцията на щитовидна жлеза може да доведе до ниски нива на прогестерон, а от там да се развие и акне. Както и промени в нивата на androstenedione, DHEA и cortisone.

3. И да се работи с лекар по следните казуси:
– стрес (организма ни приоретизира кортизола пред прогестерона, когато сме подложени на стрес);
– твърде много ксено-естрогени и невъзможност на организма да ги неутрализира (проблем с детоксикационните канали – има инфо по-надолу);
– някой от горе-описаните хормонални дисбаланси;
– висок хомоцистеин, заради дефицита на метилирани В комплекс витамини;
– дефицит на витамин Д.

IgG хранителни непоносимости & автоимунни кожни проблеми

По темата съм писала и говорила много, затова тук ще бъда кратка – изключително често срещаните напоследък IgG непоносимости могат да причинят вътрешни възпалителни процеси в тялото и по кожата, затова е редно да се отметнат.

За целта има 2 варианта:

ImuPro тест за IgG непоносимости, който вади точен списък с храни, които да се избягват и казва за колко време всяка, като периода варира от 2 до 12 месеца.

Елиминационна диета, като се започва с базова такава (избягване на глутен и млечни) и се надгражда постепенно до пълна. Ще направя отделен материал за всички видове елиминационни програми.

А при автоимунен кожен проблем, например псориазис, се работи по абсолютно всички казуси описани тук с лекар, като се отмятат един по един. Тоест:

– базов протокол
– корекция на храносмилането
– корекция на дефицити (Д, В12 и др.)
– корекция на чревен дисбаланс
– всички видове хранителни непоносимости
– детоксикация
– метилация
– стрес
– външни фактори и т.н.

Виж статиите тук за допълнителна информация.

Чревен дисбаланс & детоксикация

Отново теми, по които съм писала много. Всичко за микробиома ни можеш да намериш тук. На страницата има и тест, с чиято помощ да се ориентираш дали е възможно да имаш дисбаланс и в тази насока.

Ако се окаже, че има такъв се работи генерално по следната схема:

– избягване на захар и всичко, което се преобразува на захар в организма (храните с ГИ над 55) и мая се води, че подхранват „лошите“;
– завишен прием на пробиотици и пробиотични храни;
– прием на анти-бактериални. Различните специалисти използват свои схеми – някои работят с анти-бактериални пробиотици (като захаромицес буларди и проВиотик), други използват билки и билкови ротации.

Аз лично използвам за себе си като профилактика избягване на захари и мая, и достатъчно пробиотици, пробиотични храни и пребиотици в менюто.

И веднъж годишно приемам концентрирано комбинацията от:
– проВиотик и
профлорЕнзим.

Дали пък човек има проблем с детоксикацията на организма или не, за момента може да се установи частично с ДНК тест. Реално, тялото ни преминава през 4 фази на детоксикация и нещата могат да се объркат във всяка една, всеки момент. Те са:

– 1-ва фаза превръща токсините в междинни съединения – ако има мутация ензима става по-активен и произвежда повече канцерогени;
– във 2-ра фаза черния дроб произвежда най-мощният антиоксидант – глутатион, който неутрализира токсините;
– в 3-та фаза неутрализираните токсини се свързват с транспортни молекули, за да се изхвърлят;
– и 4-та фаза е преминаването през червата, за да напуснат тялото.

Фази 1 и 2 могат да се видят в ДНК тест, а какво да направиш за тях, за да ги подпомогнеш има във видеото за ДНК и детоксикацията тук.

4-та фаза пък често е казус при проблем с перисталтиката, когато неутрализираните токсини се задържат твърде дълго в тракта и заради това могат да се ре-абсорбират обратно в организма. Затова е важно да се работи за редовна елиминация, тук има статия по темата.

Дефицит на ценни вещества

И за финал (най-сетне, нали!) имаме дефицита на определени ценни вещества или добавянето в ежедневието на елементи, които подпомагат здравето на кожата.

Тук ще споделя протокола на CSNN за хранителни добавки при кожни проблеми, но съветът ми е да не купуваш сляпо всичко, а да си направиш кръвни изследвания, за да прецениш дали имаш въпросните дефицити и дали се налага прием. Съответно от кръвната картина ще излязат и необходимите дози, които може да са по-високи или по-ниски от описаните тук.

Препоръчвам отново да се работи с квалифициран дерматолог или друг експерт, който да проследи картината и добавките.

омега 3
– витамините А & Е (може да са в комбинирана формула с омега 3, например на Green pasture, виж горния линк)
витамин Д – 1000 до 5000 IU дневно
– витамин В12, метилкобаламин, както и
– метилиран В комплекс, и по-специално фолат и В6
колаген
– цинк с мед (copper) – 30-50 мг дневно, пиколинат или бисглицинат
– селен – 100-200 мг дневно
– пробиотици
– спирулина, хлорела, афа или храни богати на хлорофил

Според мен, комбинацията от ONE, Green pasture и спирулина е добър стартов вариант.

Финални заключения

Имай предвид, че с възрастта организма ни може да става все по-слаб, защото производството на някои елементи заслабва естествено с годините.

Например производството на солна киселина намалява от 40 нагоре, количеството колаген е редуцирано, от неправилно хранене през годините може да се окажеш в ситуация на пропускливи черва и IgG непоносимости, да се отключи лактозна непоносимост и т.н.

Тоест, напълно е възможно (и често срещано) кожни проблеми да се появят на по-късна възраст, точно както и всякакви други заболявания. Затова, според мен, да се има едно наум по темата и да се взимат мерки с правилно и балансирано хранене е добра идея за всеки, независимо дали има проблем или не…

Използвани източници:

CSNN (Canadian school of natural nutrition) protocols, Pathology & Nutrition, Chapter 11: Integumentary Disorders

Nevin S. Scrimshaw and Edwina B. Murray: „The Acceptability of Milk and Milk Products in Populations with a High Prevalence of Lactose Intolerance,“ American Journal of Clinical Nutrition

Ingredient Description Brochure, American Dairy Products Institute: 1992

Fructose malabsorption – Karolin Ebert and Heiko Witt – link

Dietary fructose intolerance, fructan intolerance and FODMAPs – Amy Fedewa and Satish S. C. Rao – link

Samuel A. Matz: Ingredients for Bakers, McAllen, TX: Pan-Tech International, 1987

Newer Knowledge of Milk and Other Fluid Dairy Products, rev. ed., National Dairy Council: 1993

Dogra, A., Dua, A., Singh, P. Thyroid and skin. Indian Journal of Dermatology

Haritha, S., Sampath, K.K. Skin Manifestations of Hypothyroidism – A Clinical Study. Journal of Dental and Medical Sciences

Омега 3 – link
Витамин Д – link
Колаген – link

Всяка информация публикувана на тази интернет страница и в предлаганите на нея книжни издания служи само и единствено за обогатяване на общата култура на читателите. Същата нито цели, нито може да бъде възприемана, нито използвана от когото и да било като предписание/я, препоръка/и, съвет/и към което/които и да било лице/а за постигане на благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве на лице/а без консултация с лекуващ лекар - специалист.

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.