Skip links

храна… за него и за нея

Или какво правим, ако сме на различен режим. Тема, която е изключително сложна за маневриране, особено ако говорим за дългосрочни промени в храненето.

Истината е, че съпругът ми е изключително толерантен, когато говорим за хранене и се съобразява с почти всичко, на което решавам да го подложа. Има си, разбира се, неговите си включвания, като например желанието за палачинки и пица, но през останалото време се храним с каквото съм приготвила в къщи и той не се оплаква.

Знам обаче от разговорите с клиенти, че не във всеки дом се получава така и понякога половинката се протовопоставя с всички сили на промените, които се опитваш да въведеш в къщи. Ситуация, която поставя човека на по-строг режим в сложната обстановка да е заобиколен от храна, която не бива да консумира. А това, както знаем, се издържа трудно, особено ако не си готов за промяната психически. И така, какво правим, когато половинката откаже да се качи на борда с нас…

На първо място е редно да се убедим, че проблемът все пак не е в комуникацията. Затова седнете и обсъдете темата на спокойствие. Обясни му, че във връзка със здравословният проблем, който имаш трябва да спазваш определен начин на хранене и той ще те улесни много, ако се съобрази с теб. В крайна сметка, става въпрос за здраве, а не за 1-2 излишни килограма. Дай му подробна информация какво ще представлява режимът ти на хранене и решете заедно с коя част той е ок и с коя – не. Ако и двамата имате любима храна, която не бива да е част от твоето меню и ще ти е изключително трудно да не я ядеш, ако той го прави пред теб – обясни му го. Мисля, че никому не е проблем да хапне нещо навън или докато е на работа. Кажи му, че от него не се очаква да спре да консумира тези храни заедно с теб, а само да не ги яде пред теб, особено в началото докато свикнеш.

Добре е също да се обясни на половинката какви симптоми имаш и защо не се чувстваш добре с настоящият начин на хранене. Например, при проблем на щитовидна жлеза, това може да са умора, сънливост, депресии, да се изморяваш лесно и бързо дори от ежедневни задачи и т.н. Кажи му, че ти самата ще си по-пълноценна, жизнена и щастлива, ако смениш начина си на хранене и че имаш нужда от неговата подкрепа, защото промените са трудни и за теб.

След това разчисти кухнята, доколкото е възможно и махни от нея храните, които не са част от новият ти режим и половинката се е съгласила да не ги яде в къщи. Далеч от очите, далеч от сърцето… казват. В твоя случай – от стомаха.

И понеже сте двама – постарай се в същото време да се поставиш и на негово място и не го лишавай от нещата, които обича много в къщи. Просто когато приготвяш нещо различно за него – винаги готви и нещо вкусно и любимо за себе си, за да не се изкушаваш от неговото. Знай, че не е реалистично някой да яде пред теб палачинки, а ти да му се усмихваш насреща хрупайки ябълка. Волята е хубаво нещо, но да запазим разсъдъка си също.

Да, знам, писала съм нееднократно, че малко “лоша” храна няма да навреди никому и мисля, че палачинките веднъж годишно не са проблем. Но всяко правило си има изключения. Например, за хора с проблеми на щитовидната жлеза, които е редно да са на безглутенова диета до живот – правилото не е валидно, защото дори и малко глутен може да предизвика възпалителна реакция, която да продължи няколко месеца. Така че, единственият изход тук е редом с храната за любимия да приготвиш и нещо вкусно за себе си. По този начин ще можете спокойно да седнете заедно на масата и всеки да яде от неговата си храна. Това може да са:

– палачинки за него с бяло брашно, палачинки за теб от банани и яйца;
– пица за него с брашно, пица за теб с блат от карфиол;
– нещо любимо за него, нещо любимо за теб.

Старай се също така:
– Да поддържаш винаги в къщи храни, които обичаш и са ти вкусни.
– Наблегни на мазнините, те ще те държат сит и доволен. Качествени мазнини, които да са част от ежедневието ти са авокадо, студено-пресовани мазнини, ядки и семена (с ротация на ядките), гхи и пасищно масло, кокосово масло, мас, пълномаслени млечни (с ротация на видовете – козе, овче, краве, биволско), костен бульон и т.н.
– Прави си заготовки за всичко – салати, дресинги, готов бульон, ястия, десерти.
– Не гладувай. Човек се изкушава най-много когато е гладен, затова се старай винаги да имаш под ръка нещо вкусно и засищащо за ядене.
– Пазарувай само със списък и не се разхождай безцелно из магазина или пазара, така шанса да допуснеш грешка е минимален.
– Готви бавно, така ще имаш повече време за забавления и готвенето няма да се превръща в бреме.

Ако имаш още съвети и идеи, моля сподели в коментарите, за да помогнеш и на други в тази ситуация!

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми