Да пием или да не пием… алкохол

Декември месец. Месецът на празничното настроение, красивата атмосфера, елхите, събиранията с приятели и много, много алкохол. Или с други думи казано – най-тежкият месец в годината. За черния ни дроб.

Та, за да ти помогна (доколкото е възможно) да минеш през него колкото се може по-лежерно и да не се намираш в почти перманентно състояние на махмурлук, проучих казуса и днес ти предлагам малко знания по темата и няколко лесни за изпълнение идеи, които да предотвратят неизбежното. Разбирай, да ти се размине по-леко…

Безопасен прием на алкохол

И така, започвам с лошите новини, не ги обичам, но темата ги изисква. И най-лошата от всички е, че вече има стандартизиран безопасен прием на алкохол и той е… 14 единици алкохол на седмица. 14!

Чаша вино или две…

Да, но не. 14 може и да звучи добре, но реално 14 е наистина, наистина малко. За да добиеш представа, 1 единица алкохол се равнява на 10 мл чист алкохол, а прехвърлено в по-познати напитки изглежда така:

– 25 мл ракия, уиски или друг твърд алкохол (40%)
– 77 мл вино (13% алкохол)
– 250 мл сайдер (4% алкохол)
– 200 мл бира (5% алкохол)

Доказано е, че за да неутрализира 1 единица алкохол, на тялото ни му трябва точно 1 час, но колкото са повече единиците, толкова повече време му отнема и толкова по-сериозни последствия има приема му за нас.

Затова и вече има въведена безопасна граница за прием на алкохол и тя е 14 единици седмично за мъже и жени. Или ако трябва да обобщим, за да ни се разминава леко с алкохола и той да няма негативно отражение върху здравословното ни състояние, трябва да се ограничим до:

– 7 чаши вино на седмица, ако са по 150 мл всяка, или
– 5 чаши вино на седмица, ако са по 250 мл на чаша;
– 7 малки (50 мл) ракии, на седмица;
– или 7 бири от по 500 мл и нищо друго.

При това, за да не натоварват излишно организма, препоръката е да са разбити на малък прием, по 1-2 на ден. А не по 7 наведнъж… Казах ли аз, че новините са лоши, особено като за декември. Но все пак, ако имаш някакви здравословни проблеми (особено сърдечно-съдови, рак, високо кръвно, проблеми с панкреаса или черния дроб и подобни), това е добре да се знае и има предвид – 14 единици и нито милилитър повече…

А сега се прехвърляме към темата с малко по-практическа насоченост:

Махмурлукът

засяга 4 на всеки 5-ма, което статистически си е 80% от населението. Затова и се смята за важна тема, но преди да продължа, нека все пак видим и какво точно е махмурлук и защо ни се случва.

А махмурлукът е моментът, в който се събуждаш и тялото ти протестира отчетливо за нещата, които си му причил предната вечер, прекалявайки с алкохола. Или с други думи казано изпитваш едно или няколко от следните неща:

– силна жажда в следствие на обезводняване или дехидратация,
– чувство на безпричинна умора,
– гадене,
– световъртеж,
– главоболие,
– увеличена чувствителност към светлина
– и някои други симптоми, причините за които са няколко.

На първо място, алкохолът е диуретик и като такъв има дехидратиращ ефект, тоест извлича водата от организма, на което се дължат главоболието, силната жажда и умората. Липсата на вода пък кара мозъка да се свие съвсем леко, при което се променя налягането в черепната кутия. Това е и втората причина за главоболието.

Алкохолът също така действа като дразнител на храносмилателния тракт и това може да предизвика гадене, болка в стомаха и изобщо – чувство на стомашен дискомфорт.

Определени ензимни реакции протичащи в черния дроб пък влияят на синтеза на глюкоза, а глюкозата е важна за мозъка и при дефицита й се наблюдават умора, слабост, промени в настроението, понижено внимание и концентрация.

Възможно е също да се появи повишената чувствителност към светлина и шум, която е в следствие на естествената детоксикация на организма.

И след като изяснихме кое защо се случва, нека видим и какво можеш да направиш по въпроса, за да излезеш от ситуацията. И първото важно нещо е:

Избери си алкохола внимателно

Оказва се, че има значение какво точно пием, особено когато решим да прекалим и някои видове алкохол ни причиняват по-сериозен махмурлук от други. И мисля, че днес ще те изненадам като ти кажа, че алкохолът, който води първенството е… червеното вино!

Да, да, всички знаем за ползите от червеното вино. Имам дори цяла статия по темата, която може да си припомниш тук. Но в червеното вино има и определени елементи – congeners, които освен, че му придават характерният красив цвят, са отговорни и за появата на махмурлук.

Изследователите всъщност са установили, че напитките с по-тъмен цвят имат повече congeners в себе си и при прекаляване с тях махмурлукът е по-лош, докато тези със светъл цвят се водят по-безопасни по темата. Което означава, че червено вино, тъмна бира, бренди и уиски причиняват сериозен махмурлук, докато светлите алкохолни напитки, като водка и джин – по-малко.

Знай колко носиш

Срещал/а си хора, които пият много и не им личи, както и от другият тип – замайват се от чаша вино. Оказва се, че има един основен фактор, от който зависи колко носиш – съдържанието на вода в организма. Или казано по друг начин – колкото повече вода имаш в тялото си, толкова повече алкохол може да изпиеш без да ти личи, и обратното.

Затова и като генерално правило – по-слабите хора носят по-малко, защото имат и по-малко вода в себе си. А тези със сериозна мускулна маса и тегло – носят повече, защото мускулите също задържат вода.

Изходът от ситуацията, разбира се, е прием на вода и генериране на повече мускулна маса (следващия път като пропуснеш тренировката да не се сърдиш после, че те хваща от чашка бира – предупреден/а си).

И въпреки, че приемът на вода по време на пиене е ключов, както ще разбереш след малко, то генералното количество вода в организма зависи по-скоро от навиците ни по отношение на приема на вода по принцип. Тоест, ако в ежедневието си приемаш достатъчно вода (минимум 0,30 мл на кг тегло всеки ден), то може и организмът ти да се справя по-леко с алкохола… И колкото си по-дехидратиран/а, толкова по-зле.

И понеже сме на темата, ето и един елементарен тест, за да разбереш дали пиеш достатъчно вода по принцип – следи цвета на урината си. Колкото по-тъмен е той, толкова по-дехидратиран/а си и ти, и колкото по-светъл – толкова по-добре.

А сега нека си дойдем и на думата – ако все пак ти предстои вечер изпълнена с алкохолни изпарения, ето какво можеш да направиш, за да ти се размине по-леко:

Как да предотвратиш/намалиш махмурлука

Хапни нещо

И точка номер едно е – не пий на празен стомах. В действителност, алкохолът се усвоява в тънкото черво, затова и колкото по-бързо попадне там – толкова по-бързо те хваща. И обратното. Затова е добра идея да подложиш преди сериозния прием на алкохол. Така стомахът ще е пълен и ще забави наполовина достигането и усвояването на алкохол от червата.

Пий вода

На второ място – пий много вода. Това ще помогне още за главоболието, силната жажда и умората. Затова е добре преди, по време на и след приема на алкохол да се пие много вода и да се избягват напитки, които действат като диуретик.

Водата също така помага на организма да се детоксикира по-бързо, затова в деня след пиенето също е добре да се пие повече вода.

Borage за омега 6 и рибено масло за омега 3

също се оказват шампиони в борбата с махмурлука, особено ако се изпие по малко от всяко директно преди приема на алкохол. Borage oil е масло от пореч, а за рибеното масло съм писала подробно тук, затова няма да се повтарям и днес.

Пробиотици

Друг съвременен метод за борбата с махмурлука, колкото и странно да звучи са пробиотиците, които могат да неутрализират негативното действие на алкохола върху целия храносмилателен тракт, да забавят усвояването му в организма, а от там и да ни помогнат директно да се чувстваме по-добре след завишен прием на алкохол.

Не случайно един от най-добрите “народни методи” за справяне с махмурлука е зелевият сок, особено такъв идващ от дива ферметация на зеле – с други думи казано – кисело зеле.

В действителност зелевият сок е богат точно на пробиотици, а в комплект към това е и течност, тоест допринася за приема на вода. Единствената ми препоръка е зелевият сок да се пие не само при махмурлук, а и като превенция на махмурлука, тоест по време на самия прием на алкохол. Или с други думи казано – кисело зеле с ракията е много, много добра идея.

Ако пък не обичаш кисело зеле, или просто не се вписва в картината – пробвай с комбуча. Комбуча всъщност е ферметирала напитка от чай, която е богата на пробиотици и е течност, така че действа като две в едно и помага да се предотврати махмурлука. Освен това е по-приятна за пиене от зелевия сок и вече се предлага в някои заведения и в България.

Отново уточнявам – за да има ефект, комбучата трябва да се приема по време на пиене, а не след това.

И все пак…

И ако въпреки всички взети мерки, си прекалил толкова много с алкохола, че все пак не се чувстваш във върхова форма на следващия ден, първото нещо, което е добре да направиш е да се наспиш.

Сънят помага на организма да регенерира, затова след по-сериозен запой е добре да се спи по-дълго, например около 10 часа, за да се даде възможност на организма да се справи с нанесените му щети. Важно е обаче преди да си легнеш да подадеш и елементите, които ще му помогнат да се справи със задачата, така че какво ще правиш докато пиеш все пак е важно.

Тоест, не пропускай старите и изпитани народни средства – зелевата чорба, шкембето, доматеният сок (или класическото bloody merry), храните богати на витамин С (между другото най-богат източник е чилито или лютите чушлета) и всички видове супи. И отново – много вода!

Или в резюме:

Ако искаш да черпиш само позитиви от приема на алкохол и се придържаш към 14 единици седмично – червеното вино е твой приятел.

Ако решиш да прекаляваш… подбери си светли напитки, като водка, джин или бяло вино и се подготви – хапни нещо преди да започнеш да пиеш. Набави си borage oil, комбуча, кефир или други пробиотици. И пий вода. Много вода.

Това беше от мен за днес, а сега е твой ред – набави си достатъчно количество вода, зелев сок и комбуча за следващия запой, и сподели статията с приятели, за да не страдат и те.

А аз изпадам в заслужена почивка и ще те лиша за извествен период от време от присъствието си и сериозните теми тук, но ще се видим отново с пълни сили след празниците! Наздраве!

Собственикът на сайта nadiapetrova.bg не носи отговорност за публикуваните съвети, препоръки, анализи, прегледи, програми, хранителни режими и други материали. Ползвателите на сайта го използват такъв, какъвто е и не следва да изпълняват буквално съветите и информацията в него, без предварителна консултация с квалифициран здравен консултант или лекар.

Собственикът на уебсайта nadiapetrova.bg не носи отговорност в случай на нарушаване на авторски права на трети лица в резултат на публикуване на съдържание на потребители или в случаи на търговско използване на снимки от потребители. В случай, че собственикът бъде уведомен за нарушение на авторски права, същият полага всички усилия, за да помогне за ограничаване на нарушението. Собственикът не носи отговорност за щети, произтичащи от използването на настоящия сайт.

Още публикации:

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.