УСТОЙЧИВАТА МОДА – 12 неща, които трябва да знаем за нея

Тази статия е публикувана преди повече от две години и е възможно да съдържа неактуална информация.

Днес засягаме тема, по която смятам, че е супер важно да се пише и говори – модата. И по-специално, устойчивата такава. Защото, нека не се лъжем – всеки един от нас купува дрехи, обувки, чанти… и обикновено мисли за тях от гледна точка на мода, а днес ми се иска да отворим още една гледна точка по темата – тази на устойчивост и природосъобразност. Защото, в крайна сметка, и в модата е добре изборът ни да е осъзнат.

И понеже, както знаеш, експертността за мен е важна, тази рубрика няма да се води от мен, а от български дизайнер на когото имам огромно доверие и който е поставил на пиедестал устойчивостта на модата в своя бранд. И определено има какво да ни сподели за това.

Представям ти YVAILO и рубриката му за устойчива мода, която ще се разгръща, тук, в сайта, всеки последен четвъртък от месеца.

–––-

Дзън. Мобилно известие за нов получен имейл. “10-те тенденции, които да облечем тази пролет”. Дзън–дзън. Втори имейл, този път с горещи модни намаления. Дзън за трети път в рамките на 5 минути със заглавие “Маратонките – кои модели задължително трябва да имаме в гардероба си”. Очевидно изоставам, както с покупките, така и с отварянето на имейли.


Последните 10 години бързата мода се движи със скоростта на светлината. Марките, от висок до нисък клас, се състезават коя първа ще представи нови колекции всеки сезон, всеки месец, всеки ден. Медиите не спират да ни заливат с продукти, а тенденциите станаха повече от страниците в книгите на Достоевски.

Но бързата мода идва с висока цена – замърсяване на водите, употреба на токсични химикали, изхвърляне на текстилни отпадъци. Видно е, че качеството отстъпи място на количеството. Къде изчезнаха близките времена от миналото, когато от любов носихме дрехите до скъсване? 



Като контрапункт на това неспиращо производство се появи терминът устойчива мода (sustainable fashion), често наричана еко мода. Терминът идва от думата “sustainable”, която буквално в превод означава “процес, причиняващ малка или никаква щета на природата и следователно възможността му да продължи дълго във времето без да нанася тежки поражения”. Малко объркващо, имайки предвид, че факторите, които влият, са един безкраен списък.

Затова в кратката поредица “УСТОЙЧИВАТА МОДА – КАКВО ТРЯБВА ДА ЗНАЕМ ЗА НЕЯ” ще разнищим всичко:
– ще разгледаме пътя на облеклата от полето до витрината на магазина;
– ще се научим как да разпознаем добре направената дреха в морето от стока;
– ще обърнем внимание и на бъдещето, когато ще носим кожа от гъби и ананасови листа и коприна от портокалови кори и т.н.

Но днес стартът е отреден на тези позитивни качества, които разграничават устойчивата мода от обикновената такава.

1 – Платове от рециклирани материали

Най-устойчивата практика за природата, без съмнение. Тук суровините са взети “назаем” от природата, защото могат да бъдат използвани повторно. Налични са и първите успешни примери: OSOMTEX произвеждат конци и платове от текстилен отпадък, без наличието на бои, токсични химикали и без вода.

ECONYL рециклират рибарски мрежи, превръщайки найлоновите нишки в платове за спорт и плуване. ORANGE FIBER преобразяват портокаловите кори от соковете в растителна коприна.

2 – Екологично отглеждане на естествените растителни суровини

Тук става дума за памука, лена и тяхната култивация по органичен начин, липсата на пестициди и изкуствени химически торове, които да отравят почвата и подпочвените води.

Продуктите, които създадохме за теб:

3 – Платове без тежки химикали и бои

Нишките имат нулева или почти минимална обработка с препарати, които не вредят на околната среда. Боите в багренето са естествени, без да отравят водата. Такива са багрилата например, използвани в принтовете на нашите тениски: на водна основа, природно-невредими и биоразградими, без да жертват качеството на цвят и устойчивост. Леката им формула ги прави подходящи дори за бебета и хора с чувствителна кожа.

4 – Веган материите

Тоест без намесата на какъвто и да е животински примес. Кожата с косъм отдавна трябваше да остане в миналия век. Тук в списъка влизат и лицевата кожа, от агнешката до крокодилската, ангората, кашмирът, чието производство заплашва съществуването на снежния леопард, перата, коприната, при която бубите се варят живи и вълната, чест причинител на кожни раздразнения и известна с финната си поддръжка при пране. Всички материи без гореизброените се броят за една стъпка по-близо до устойчивата мода.

5 – Качествено производство

Независимо колко е красива една дреха, ако тя не е направена от висококачествени платове и е спестено време и суровини за нейната изработка, то нейната красота ще е мимолетна. Затова вниманието при покупка е важно.

Заглеждайте се в етикета вътре – съдържание, страна на производство, начин на чистене. Лошо направената дреха, освен че вреди на природата, вреди и на нашия портфейл. Това са буквално пари на вятъра.

6 – Добре заплатен труд

Не, тук не говорим за честно заплатения труд (fair payment), защото той често означава минималното за индустрията възнаграждение. Широка практика последните години е производството да бъде преместено в страни като Китай, Турция, Пакистан, Бангладеш.

Освен мизерните заплати, често по заглавията на вестниците стигат и шокиращите липси на условията на работа: 16 часови работни смени, спане на персонала по земята, непълнолетни хора без трудови договори. Още държи топло и примерът със сриването на фабриката в Рана Плаза, където през 2013 г. смъртта си намериха над 1100 работници.

7 – Местно производство

Колкото по-близко е произведен един продукт до неговия пазар, толкова по-ниски са транспортните разходи, съответно толкова по-екологичен е той. Допълнителни позитиви трупат и възможността да познавате хората от бизнеса директно, по-личното отношение към клиента, стимулирането на родния бизнес и трудовата заетост, цената може да бъде по-ниска поради по-малките разходи, дрехата може да включва типични за района традиционни занаятчийски умения като шевици или бродерия например.

8 – Дизайн

Факторът с най-висока значимост. Независимо колко от останалите изисквания са спазени, ако дизайнът на дрехата не намери своя потребител, то тя си остава чисто пилеене на ресурси.

Тук тежестта пада върху дизайнерите, за които е важно какъв стилистичен проблем решават на аудиторията си. Дали ще е офис облекло, парти дрехи или мода за плажа, важното е клиентът да се чувства добре в нея. Силен акцент е тази дреха да издържи във времето качествено, да остане стилна и желана, без да се влияе от бързо преминаващите модни тенденции.

9 – Zero waste

Познат като процес с нулев отпадък. За съжаление, като дизайнер на устойчива мода признавам откровено, че такъв процес не съществува. Ако кройката е направена без да оставя остатъци от платове, това най-често е за сметка на дизайна на дрехата.

Неатрактивен дизайн рефлектира върху непродаваема дреха. Задачата тук е редуциране на текстилния отпадък през оптимално нареждане на елементите от кройката върху плата. Остатъците след това да бъдат рециклирани като се използват за създаването на нови ресурси и платове.

10 – Екологична опаковка

Почти всяка дреха се транспортира в отделна найлова торбичка, напластявайки още по-огромния проблем с пластмасата. Причината е чисто икономическа – лекото тегло на торбата и нейните защитни свойства от вода и мръсотия.

Добрата новина е, че позитивните примери не отсъстват. Някои марки използват найлон, който се компостира в почвата, други – рециклирани торбички. Трети като нас, не използват пластмаса изобщо – решили сме проблема с опаковки от рециклиран картон, който може да се компостира или възобнови отново.

11 – Екологична поддръжка на дрехата

Дизайнерските дрехи решават проблема с външния вид, но създават нови по пътя на своята употреба. Кожени подметки на обувки, които да са облечени с гумена, иначе рискуват бързо износване. Вътрешни етикети, препоръчващи единствено химическо чистене. Лесно е: дизайнерът прехвърля отговорността върху потребителя.

А защо да не може една скъпа дреха да стои хубаво и да се поддържа лесно едновременно с това? Тя е устойчива, когато пести ресурси: позволява пране на ниска температура, не се мачка, устойчива е на петна. Тук е мястото за един съвет: не препоръчвам използването на сушилня поради агресивното изтъняване на тъканите и бързото съкращаване на живота на всяка дреха.

12 – Зелен маркетинг

Устойчивата практика не приключва само с продукта. Някои компании вече са осъзнали тази истина и добавят допълнителна стойност към своето портфолио, като подпомагат различни екологични инициативи, даряват процент от оборота си за природни каузи, използват рециклирана хартия в офиса си, садят нови дървета. Така, освен естетичен пример, те стават и екологичен пример за подражание.


За край е хубаво да се спомене, че няма дреха, която да мине през всичките тези фактори успешно. Но колкото повече от тях тя съдържа в себе си, толкова по-близко е до перфектната устойчива мода. И да не забравяме, че силата е в нас, потребителите, защото ние правим нашия съзнателен избор с всяка покупка. Помнете това следващия път, когато пазарувате.

За автора:

Приятно ми е да се запознаем – Ивайло Серафимов, дизайнер на красиви дамски дрехи с егоистичното име YVAILO. Болезнено естетичен с безстрашно чувство за себеизразяване чрез облеклото. Дълбоко вярващ в качеството, независимо дали става дума за продукт или човешките отношения. Отдаден на природата и устойчивата мода.

Още публикации: