Какво е биохакинг? Разговор с Дойчин Кършовски

Дойчин Кършовски

Искаш да бъдеш по-добра версия на себе си, да си в пъти по-продуктивен, да имаш повече енергия, да взимаш адекватни решения в стресови ситуации или просто да живееш по-дълго и по-добре?

Ако си тук, вярвам, че да, затова днес те запознавам с Дойчин Кършовски, High Performance Coach, живеещ в САЩ, който споделя с нас какво е биохакинг, и как всеки един от нас може да постига повече в ежедневието си, като прилага някои семпли и лесни за изпълнение “биохака”.

Какво точно е биохакинг?

Биохакинг е сравнително нов термин, с който описваме позитивни въздействия върху физиология, психика, биохимия с краен ефект оптимизиране на производителността и оптимално здраве.

Или казано по друг начин – желанието да бъдем най-добрата версия на себе си и да забавим максимално процесите на стареене. Някои, като Dave Asprey, стигат дори по-далече като твърдят, че с помощта на биохакинга можем да живеем до 180 годишна възраст…

Или поне да имаме повече енергия и фокус, да сме здрави и да нямаме неприятни симптоми, да имаме по-добра памет, да се представяме оптимално в бизнеса и ежедневието. И всичко това с помощта на леки “хакове”, някои от които са достъпни за всеки един от нас – биохакинг.

На лекцията си в София използва фразата “Live long, Die Short”, за да ни демонстрираш каква е заветната цел на биохакинга. Би ли обяснил какво се крие зад нея?

За първи път се сблъсках с този термин, когато събирах материал за книгата си 401 Фитнес. Веднага бях заинтригуван от откровената директност на това послание. Ние сме свикнали да избягваме темата за смъртта в разговори и дори в мислите си. Като че ли се надяваме, че това е нещо което се случва само на другите.

В своята книга Live Long, Die Short: A Guide to Authentic Health and Successful Aging, професор Landry повдига въпроса за “compression of morbidity” (термин с който описва времето, когато сме болни в края на живота си). Предполагам всеки от нас може да си представи някой, който постоянно се оплаква от лошо здраве, често боледува и качеството му на живот постепенно намалява.

Такъв човек ще прекара огромна част от живота си по болници, доктори, на легло – неспособен да върши голяма част от ежедневните неща, които премаме за даденост.

Сега си представете друг човек, който в напреднала възраст е все още активен, излиза с приятели, пътува, твори и боледува рядко. Ако тези двама души живеят до 80, кой мислите ще е живял по-пълноценно?

Live Long, Die Short е надежда за един дълъг, пълноценен и активен живот и днес може да се срещне както в поздравителни картички, така и на тениски :). Аз го имам на визитката си като напомняне за естествените желания на всеки от нас да е по-близо до втория пример, който описах тук.

Защото, как да доживеем до старини е изцяло в наши ръце. Ние всеки ден правим избори, с които можем да “инвестираме” в здравето си, като по този начин “разтеглим” до самият ни естествен край времето, в което сме здрави и силни (зелената и оранжева линия).

Live long, die short

От къде идват тези биохакове, кой ги създава?

Тези позитивни въздействия, „хакове,“ се основават на научни открития, лични експерименти със себе си, практики проверени от времето и дори интуитивно следване на сигналите от нашите тела.

Биохакинг е постоянно развиваща се област. Биохакинг може да е както просто промяна в лайфстайла или диетата, които подобряват функциите на тялото, така и носене на електронно устройство като ФитБит / iWatch. Терминът биохакинг може да се използва дори когато става дума за имплантиране на технологии или генетично инженерство.

Възможностите са безкрайни.

Дойчин Кършовски

Това означава ли, че биохакингът може да се приложи към всяка сфера от ежедневието ни – хранене, сън, движение, дишане и т.н.?

Абсолютно. Повечето от биохаковете, които аз, моето семейство и клиенти използваме са обикновените неща, които правим всеки ден и които имат капацитета да ни въздействат положително.

Продуктите, които създадохме за теб:

Натурални хранителни добавки

Може ли да ни дадеш 1-2 кратки примера за биохакинг?

Най-общо можем да разделим биохаковете по следните критерии:
– биохакове, които използват природата или разчитат на това как тялото ни е устроено и работи;
– биохакове които разчитат на нови технологии и изобретения.

В първата категория попадат всички дихателни упражнения, като например Box Breathing, което използват Navy SEALS и топ мениджъри от Силициевата долина (предстои отделна публикация по темата).

Във втората категория можем да разгледаме например очилата, които блокират синята светлина от екраните и по-този начин ни помагат да спим по-качествено.

На лекцията си в София ни разказа и как можем да използваме съвременните технологии (телефон, умен часовник, пръстен) за следене на определени метрики, които показват в реално време дали биохакът има ефект. Би ли ни разказал повече за това?

Да, това ми е много любима тема. До съвсем скоро само топ спортисти и специализирани медицински заведения можеха да наблюдават директно как тялото реагира на различни въздействия – било то упражнения или хранителни добавки.

Благодарение на технологиите вече всеки притежаващ умен телефон може да си инсталира програмка, с която да следи как тялото му реагира на стрес, колко е отпочинал, дали е готов за умствени или физически предизвикателства и дори дали е алергичен към храната, която току-що е консумирал.

Това, според мен, е революция не само в областа на здравето, но и в уелнес индустрията и тепърва ще сме свидетели на засилващ се интерес.

Моите клиенти използват различни умни устройства, информацията от която могат лесно да споделят с мен. По-този начин мога да правя индивидуални програми и да персонализирам натоварването и храненето им, не просто чрез наблюдения и личен опит, а базирайки се на емпирични данни идващи от самия клиент.

Преди години, в тогавашния ВИФ, посещавахме 1-2 пъти Дианабад за изследвания на които нашите треньори базираха цялата си работа през следващите месеци. Сега, с умните устройства разполагаме с лаборатория на китката си, която 24/7 предава информация. Проблемът в момента е, че хората които разбират и могат да “разчетат” тази информация не са много.

Това на практика е нова професия, която дори още няма име, затова се наложи да й дам такова. Наричам я High Performance Coaching – като обяснявам на моите клиенти, че моята работа е да им помогна да са по-добри в това което правят – като вече не говорим само за спорт и фитнес.

Професии като рискови играчи на борсата, професионални покер състезатели, професионални геймъри, мениджъри от високите етажи – виждат ефекта от работат с мен още след първата сесия…

Дойчин Кършовски

Ако искаш да научиш повече за Дойчин или да се възползваш от лична консултация с него може да го намериш на want2gofit.com, да изгледаш някои негови ТВ участия или просто да следиш интервютата с него, които ще публикувам тепърва тук.

Това беше първа част от поредицата “Разговори с Дойчин Кършовски”, в която си говорихме за биохакинга. В следващата очаквай повече за биохак номер 1 – дишането, какво е Box Breathing, как да го прилагаш и ти, и защо морските тюлени го използват преди всяка важна мисия.

Собственикът на сайта nadiapetrova.bg не носи отговорност за публикуваните съвети, препоръки, анализи, прегледи, програми, хранителни режими и други материали. Ползвателите на сайта го използват такъв, какъвто е и не следва да изпълняват буквално съветите и информацията в него, без предварителна консултация с квалифициран здравен консултант или лекар.

Собственикът на уебсайта nadiapetrova.bg не носи отговорност в случай на нарушаване на авторски права на трети лица в резултат на публикуване на съдържание на потребители или в случаи на търговско използване на снимки от потребители. В случай, че собственикът бъде уведомен за нарушение на авторски права, същият полага всички усилия, за да помогне за ограничаване на нарушението. Собственикът не носи отговорност за щети, произтичащи от използването на настоящия сайт.

За автора:

Надя Петрова е възпитаник на Canadian School of Natural Nutrition, член на Европейската асоциация по клинично хранене (clinical nutrition) и автор на книгите: “В търсене на истината за храната и здравето”, “14 дни детокс”, “Daily Raw” и "Ева и ефектът на пеперудата". Можете да научите повече за нея, ако последвате този линк.

Още публикации: