Dry brushing – каква му е целта и как да го правим

Раздвижване на лимфата, за да може повече ценни вещества да стигат до кожата, откъдето и подобреното й състояние, заглаждане, борба с целулита, детокс и почистване на мъртвите клетки са само част от позитивите, които ще срещнеш, ако потърсиш информация за dry brushing-a. Но какво всъщност означава това и можем ли да черпим ползите от него в домашни условия… според много експерти – ДА.

Терминът dry brushing (сухо четкане или четкане на сухо) идва от древността, а аз се сблъсках с него преди няколко години, покрай обучението ми за нутриционист. По едно време дори толкова се бях запалила по темата, че си поръчах от чужбина и четка, а после, както се случва с много други неща, забравих за нея…

До преди седмица, когато след случайно претърсване на шкафовете в Нови хан за нещо друго – не намерих въпросната четка съвсем случайно. Секунда размисъл дали ми трябва и ето ме тук, няколко дни по-късно, седя с четката пред себе си и се чудя как да я използвам, искам ли изобщо, и в крайна сметка… работи ли или това е поредният мит.

И така, нека видим какво намерих за четкането на сухо, за да можеш да прецениш и ти.

Лимфната система и отстраняването на токсините

Лимфната система помага на тялото ни да се бори с инфекциите. За целта, течностите се движат през системата и се филтрират от лимфните възли. Ако сме болни или сме изложени на твърде много токсини, системата може да се “задръсти” и “запуши”. Ето защо лимфните възли могат да се подуят, когато имаме настинка.

Смята се, че сухото четкане помага на тялото да отделя токсини чрез потта. Сухите власинки на четката стимулират порите и ги отварят. Това улеснява изпотяването на тялото, което от своя страна намалява количеството токсини, преминаващи през лимфната система.

Това е теорията, за съжаление, има малко изследвания в подкрепа на това твърдение, но пък със сигурност няма да ни навреди да пробваме.

Ексфолиация

Грубата четина премахва сухите мъртви клетки от кожата. Това оставя кожата по-гладка и мека.

Melissa Kanchanapoomi Levin, M.D., д-р дерматолог от Ню Йорк и основател на дерматологията Entière казва: „Когато ексфолираме върху суха кожа, триенето се увеличава, за разлика от това, когато кожата е мокра. Когато триенето се увеличава, ексфолирането е по-ефективно.“

Продуктите, които създадохме за теб:

Съответно, ексфолирането по този начин „може да подобри сиянието на кожата и отражението на светлината, така че кожата да изглежда по-свежа“, казва още д-р Zeichner. “Ако някой твърди, че четкането на сухо е намалило целулита им, това най-вероятно е просто по-сияна кожа, която отразява светлината.”

Четкането на сухо може да ни даде и онзи, така търсен от мнозина, младежки блясък. „Като цяло триенето на кожата (независимо дали е със суха четка, с апликатор или с ръка) ще увеличи притока на кръв и циркулацията (в района на четкането),“ казва д-р Левин. „Тогава кожата ще има розов до червен вид, ще изглежда леко подута, което може да й придаде по-младежки вид – но това е временно.“

Релаксация

Подобно на масажа, сухото четкане може да ни накара да се чувстваме по-спокойни. За да се възползваме максимално от тази полза, се препоръчва да практикуваме сухото четкане в подобна на спа обстановка – на тъмно и тихо място.

Целулит

Целулитът е състояние, което засяга най-вече жените. Зоните, засегнати от целулит, имат вид на “портокалова кожа”, няма изненади до тук.

Доказано е, че масажът временно намалява появата на целулит. Някои твърдят, че сухата четка може да намали появата на целулит, тъй като има подобно въздействие върху тялото като на масажа. За съжаление, няма научни данни в подкрепа на тази теория и четкането в домашни условия не е признато лечение от повечето лекари.

„Сухото четкане ексфолира, което е добре за кожата, ако не се прави прекалено енергично“, казва д-р Каролин Джейкъбс, сертифициран от борда дерматолог и директор в Чикагската козметична хирургия и дерматология. „Но това няма да помогне на целулита, тъй като целулитът се дължи на мастни натрупвания и липса на колаген при жените.“ (Публикация за връзката колаген-целулит има тук.)

Детокс

Четката се оказва и един от любимите предмети на основателят на аптекарския магазин в Лондон, Марго Марроне: „Незаменима е за толкова много проблеми, твърди тя, но особено за детокс“.

В действителност, практиката да се четка кожата веднъж или два пъти дневно с мека, но твърда суха четка е по-често срещана по време на детокс, но редовните потребители и феновете съобщават за доста ползи от нея, когато се превърне в постоянен навик – от почистване на мъртвите кожни клетки до подобряване на външния вид на кожата.

Как да го правим най-добре

Четкането на сухо е едно от онези редки неща, които ни карат да се чувстваме добре, независимо дали го правим сами или в спа център, отнема само 3 минути на ден и е невероятно лесно да го включим в рутината си.

Повечето експерти препоръчват сухата четка да се използва сутрин, а не преди лягане, защото смятат, че има енергизиращи свойства. Някои хора използват четката самостоятелно; други слагат по малко масло за тяло на четката, преди да я използват. „Вземете си душ преди четкането на кожата, ако използвате масло върху четката“, казва Марроне. „Ако ли не, се изкъпете след четкането на кожата, и едва след душа нанесете масло или лосион. Фантастично е да го правите и в сауна или на пара.“

“Ако го правите сами, започнете от краката и четкайте нагоре към сърцето. По същия начин, когато четкате ръцете, започнете от дланите и работете нагоре. Използвайте твърди, малки удари нагоре или кръгови движения.“

Illustrations by Louisa Cannel

“В зоната на стомаха четкайте по посока на часовниковата стрелка. Не натискайте силно и не използвайте четка, която е твърде твърда – целта НЕ е да се ексфолирате, а да раздвижите циркулацията. Всякакъв вид четкане или ексфолиране трябва да е нежно и не бива да наранява кожата“, добавя Марроне. „Пробвала съм с четки за кожа, които са толкова твърди, че не могат да се използват редовно, защото нанасят щети. Затова винаги избирам средно меки четки, които са нежни и не надраскват или нараняват кожата.“

За максимални резултати, посветете поне три до пет минути на четкането със суха четка, всеки ден.”

Ако ти стана интересно и искаш да пробваш, ето и едно кратко видео от сайта на goop, в което показват как:

В резюме

Като с всяко друго нещо, сухото четкане само по себе си надали е толкова ефикасно, колкото твърдят някои източници.

Но все пак не е за пренебрегване, особено ако се комбинира с други добри практики за поддържане на кожата като прием на колаген, редовни масажи, вакуумни чашки и специфични масла за тяло, които да се борят с проблемите зони. Аз лично смятам да съм по-редовна с моята, за теб… не знам :))

Разкошен ден,
Надя

Използвани източници:

How to Dry-Brush—and Why It’s So Potent - link
The Benefits and Risks of Dry Brushing - link
Here’s What Dry Brushing Your Skin Actually Does and Doesn’t Do - link

Собственикът на сайта nadiapetrova.bg не носи отговорност за публикуваните съвети, препоръки, анализи, прегледи, програми, хранителни режими и други материали. Ползвателите на сайта го използват такъв, какъвто е и не следва да изпълняват буквално съветите и информацията в него, без предварителна консултация с квалифициран здравен консултант или лекар.

Собственикът на уебсайта nadiapetrova.bg не носи отговорност в случай на нарушаване на авторски права на трети лица в резултат на публикуване на съдържание на потребители или в случаи на търговско използване на снимки от потребители. В случай, че собственикът бъде уведомен за нарушение на авторски права, същият полага всички усилия, за да помогне за ограничаване на нарушението. Собственикът не носи отговорност за щети, произтичащи от използването на настоящия сайт.

За автора:

Надя Петрова е възпитаник на Canadian School of Natural Nutrition, член на Европейската асоциация по клинично хранене (clinical nutrition) и автор на книгите: “В търсене на истината за храната и здравето”, “14 дни детокс”, “Daily Raw” и "Ева и ефектът на пеперудата". Можете да научите повече за нея, ако последвате този линк.

Още публикации: