супичка за обяд

Всички знаем, че термичната обработка над 45 градуса по целзий води до загуба на 80% от ценните вещества в зеленчуците (с малки изключения, като спанака), но какво се случва когато тези зеленчуци са във вода? Оказва се, че всички тези благинки излизат от зеленчуците, но остават във водата. Затова и бульонът е най-полезната част и никога не бива да се изхвърля, а супата пък е най-здравословното ястие сред готвените такива и е добре да присъства като част от менюто ти.

За мен супата е идеалния обяд, но нищо не пречи да заместиш с нея и вечерната салата. Всичко е въпрос на вкус.

Времето винаги е фактор, когато готвя, затова моите супи са бързи и обикновено ми отнемат 5-10 минути, а това предполага да се приготвят по малко по-нетрадиционен начин. Най-общо избягвам зеленчуците, които имат нужда от време, за да се сварят като картоф и винаги сгъствявам с тиквичка. Мммм, вкусно! За мазнина и допълнително сгъстяване пък пръв помощник ми е авокадото и понеже го добавям в топла вода, не е задължително да е супер меко и узряло.

Извън големите ми тайни – тиквичка и авокадо – ето и няколко основни принципа, които спазвам приготвяйки си бърза ежедневна супа в къщи.

На първо място, не оставям супата да ври и кипи, както и не добавям всички съставки едновременно, а само тези, които имат нужда от омекване. Например, ако правя морковена супа или супа от броколи – заливам зеленчука с вода и го оставям на много слаб огън докато омекне леко. След това го махам от котлона и тогава добавям останалите съставки.

На второ място, сгъстяващите ми агенти (сурова тиквичка и авокадо) се добавят когато супата вече е свалена от котлона и леко е изстинала. По отношение на сгъстяването тиквичката и авокадото нямат равни, а пък добавянето на авокадо елиминира необходимостта от друга мазнина.

Трето, никога не добавям каквото и да било брашно, както и макарони, фиде, пакетирани бульони, ориз или картофи.

А сега нека видим как изглежда на практика здравословната ми супа:

Основа – гъби, броколи, карфиол, моркови, пипер, лук, грах, спанак и други.
Течност – вода или в някои случаи соево или кокосово мляко.
За сгъстяване – тиквичка и авокадо.
Овкусители – сол, черен пипер, пресни или сухи билки, подправки на вкус и по желание сметана, сирене и т.н.

1. Залей с вода един или няколко от основните зеленчука.
2. Остави да къкрят на слаб огън докато омекнат и свали от котлона.
3. Добави тиквичка, авокадо, сол и билки и пасирай всичко заедно.
4. Сервирай веднага, ако искаш да ядеш топла супа.

Примерни варианти:
Микс от гъби – вода – тиквичка и авокадо – сол, пипер и козе сирене.
Броколи – соево мляко – тиквичка и авокадо – сол и пипер – див чесън.
Карфиол, моркови, лук – вода – тиквичка и авокадо – сол и билки.
Червени чушки, лук – вода – тиквичка и авокадо – сол, пипер и козе сирене.

P.S. Днес съм на гъбена :))
P.P.S. Горните супи могат да се ядат и сурови, без никаква термична обработка, но имайки предвид, че е зима ги предпочитам топли (може да се затоплят и в дехидратор, ако имаш време).

Собственикът на сайта nadiapetrova.bg не носи отговорност за публикуваните съвети, препоръки, анализи, прегледи, програми, хранителни режими и други материали. Ползвателите на сайта го използват такъв, какъвто е и не следва да изпълняват буквално съветите и информацията в него, без предварителна консултация с квалифициран здравен консултант или лекар.

Собственикът на уебсайта nadiapetrova.bg не носи отговорност в случай на нарушаване на авторски права на трети лица в резултат на публикуване на съдържание на потребители или в случаи на търговско използване на снимки от потребители. В случай, че собственикът бъде уведомен за нарушение на авторски права, същият полага всички усилия, за да помогне за ограничаване на нарушението. Собственикът не носи отговорност за щети, произтичащи от използването на настоящия сайт.

Още публикации:

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.