Skip links

супичка за обяд

Всички знаем, че термичната обработка над 45 градуса по целзий води до загуба на 80% от ценните вещества в зеленчуците (с малки изключения, като спанака), но какво се случва когато тези зеленчуци са във вода? Оказва се, че всички тези благинки излизат от зеленчуците, но остават във водата. Затова и бульонът е най-полезната част и никога не бива да се изхвърля, а супата пък е най-здравословното ястие сред готвените такива и е добре да присъства като част от менюто ти.

За мен супата е идеалния обяд, но нищо не пречи да заместиш с нея и вечерната салата. Всичко е въпрос на вкус.

Времето винаги е фактор, когато готвя, затова моите супи са бързи и обикновено ми отнемат 5-10 минути, а това предполага да се приготвят по малко по-нетрадиционен начин. Най-общо избягвам зеленчуците, които имат нужда от време, за да се сварят като картоф и винаги сгъствявам с тиквичка. Мммм, вкусно! За мазнина и допълнително сгъстяване пък пръв помощник ми е авокадото и понеже го добавям в топла вода, не е задължително да е супер меко и узряло.

Извън големите ми тайни – тиквичка и авокадо – ето и няколко основни принципа, които спазвам приготвяйки си бърза ежедневна супа в къщи.

На първо място, не оставям супата да ври и кипи, както и не добавям всички съставки едновременно, а само тези, които имат нужда от омекване. Например, ако правя морковена супа или супа от броколи – заливам зеленчука с вода и го оставям на много слаб огън докато омекне леко. След това го махам от котлона и тогава добавям останалите съставки.

На второ място, сгъстяващите ми агенти (сурова тиквичка и авокадо) се добавят когато супата вече е свалена от котлона и леко е изстинала. По отношение на сгъстяването тиквичката и авокадото нямат равни, а пък добавянето на авокадо елиминира необходимостта от друга мазнина.

Трето, никога не добавям каквото и да било брашно, както и макарони, фиде, пакетирани бульони, ориз или картофи.

А сега нека видим как изглежда на практика здравословната ми супа:

Основа – гъби, броколи, карфиол, моркови, пипер, лук, грах, спанак и други.
Течност – вода или в някои случаи соево или кокосово мляко.
За сгъстяване – тиквичка и авокадо.
Овкусители – сол, черен пипер, пресни или сухи билки, подправки на вкус и по желание сметана, сирене и т.н.

1. Залей с вода един или няколко от основните зеленчука.
2. Остави да къкрят на слаб огън докато омекнат и свали от котлона.
3. Добави тиквичка, авокадо, сол и билки и пасирай всичко заедно.
4. Сервирай веднага, ако искаш да ядеш топла супа.

Примерни варианти:
Микс от гъби – вода – тиквичка и авокадо – сол, пипер и козе сирене.
Броколи – соево мляко – тиквичка и авокадо – сол и пипер – див чесън.
Карфиол, моркови, лук – вода – тиквичка и авокадо – сол и билки.
Червени чушки, лук – вода – тиквичка и авокадо – сол, пипер и козе сирене.

P.S. Днес съм на гъбена :))
P.P.S. Горните супи могат да се ядат и сурови, без никаква термична обработка, но имайки предвид, че е зима ги предпочитам топли (може да се затоплят и в дехидратор, ако имаш време).

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми