Skip links

комбуча!

Комбуча и SCOBY. Две нови за повечето хора думи в едно изречение. А събрани заедно, означават едно – комбуча ферментира с помощта на SCOBY. И ако ти е интересно:

Комбуча е газирана напитка от ферментирал чай.
SCOBY e “symbiotic colony of bacteria and yeast” или “симбиотична колония от бактерии и мая” и се използва за приготвяне на квас, кефир и комбуча, като различните крайни продукти изискват различни SCOBY-та.

Интересното при SCOBY е, че това е най-претенциозната колония, която ще срещнеш някога. Особено тази за комбуча. И бидейки жив организъм, SCOBY има нужда от определена храна, за да живее и ферментира. Обикновено говорим за захар. Но при различните SCOBY-та, различна форма на захар.

За кефир – млечната захар, лактоза.
За комбуча – обикновена бяла захар.

Разбира се, идва и въпросът, а не може ли с мед? И след щателно проучване по темата установих, че SCOBY не обича мед, нито пък кафява захар (заради меласата в нея). Казах ли аз, че е претенциозно…

SCOBY обожава бяла захар, черен чай и в краен случай можеш да я накараш да преживява и на зелен чай. Някои ентусиасти все пак си учат SCOBY-то да съществува и на мед. Аз лично възнамерявам да пробвам. За момента се разбрахме някакси с био нерафинирана тръстикова захар… И не се притеснявай от захарта, тя не е за теб, за SCOBY-то е.

Най-големият плюс на комбуча е разнообразието от бактерии, които си набавяш с нея, точно както при кефира. Освен това е особено подходяща за вегани, които ги е грижа за чревната им микрофлора, защото е един от малкото растителни ферментирали продукти извън киселото зеле. За останалите – мисли за комбуча като за лек и приятен начин да добавиш разнообразие от живи култури към микрофлората си. А както вече знаеш – природата обича разнообразието. Правило важащо с пълна сила за чревната ни микрофлора, която е толкова важна за здравето, че някои експерти ни наричат на шега “bacterial powered” & “bacterial sapiens” – “движен, захранван от бактерии” & “бактерия сапиенс” идващо от хомо сапиенс. Повече по темата можеш да научиш тук, както и да си направиш тест за баланс на чревната микрофлора.

Вкусът на комбуча е леко странен за някои хора и любов от пръв поглед за други. Аз се оказах от вторите. Комбуча е леко кисела, не сладка, силно газирана напитка. Като сода или тоник. А приготвянето й в домашни условия е супер лесно. За целта ще ти трябват:

SCOBY (комбуча гъба)
черен или зелен чай
захар и вода

Пропорцията е може би най-важната част, за да получиш комбуча на финала.

Ако има твърде много вода, SCOBY не е доволно.
Ако има по-малко захар, SCOBY не е доволно.
Ако няма достатъчно чай, SCOBY не е доволно…

kombucha-2

За да е доволно SCOBY използвай:
1 мерителна чаша захар
5 чаени чаши чай, тоест 5 пакетчета или 5 ч.л. листенца чай

Кипни водата до 90 градуса и свали от котлона.
Добави захарта и чая (аз използвах зелен на листа), разбъркай и остави за 15 минути.
Прецеди листата или извади пакетчетата и остави да се охлади напълно.
Сложи SCOBY-то с малко готова комбуча в стъклен или керамичен съд и залей с охладеният и подсладен чай.
Закрий с марля или памучен плат. Трябва да е покрито, но да може да диша.
Остави на топло за 7-10 дни.

Свидетелство, че SCOBY-то се чувства добре е разрастването му, както виждаш на снимката долу, където SCOBY-то зае цялата ширина на съда, в който го сложих.

kombucha-3

Добре е да знаеш също, че колкото по-дълго стои – толкова по-кисело става и с все по-малко захар, защото SCOBY-то се храни с нея. Затова за хората, които не искат да консумират никаква захар (като мен) или които имат проблем с нея – просто оставете комбучата да ферментира по-дълго. Аз оставям до 15 дни, но вкусът на финала не е за всеки :))

P.S. Единственото, което може да се обърка при приготвяне на комбуча в домашни условия е чаят да не ферментира и в него да остане прекалено много захар. Тестът е лесен – ако комбучата ти е сладка, значи не е ферментирала. Съответно изчакай още няколко дни или провери дали не си объркал нещо, като – използвал си малко захар, много вода или малко чай.

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми