Skip links

забравената древна традиция – накисване

Всички, които намериха време да изслушат аудио файла за пропускливост на червата, предполагам са си извадили един извод от него – ако не искаш това да се случи и на теб, трябва да се научиш да консумираш определени храни по правилният начин. С други думи казано, по най-добрият възможен, за да не вредят на организма.

Тези храни са всички зърнени, включително безглутеновите, всички брашна, бобови, ядки и семена – тежките за храносмилане храни. Някои от тях съдържат в себе си т.нар. ензимни инхибитори, други – фитинова киселина и т.н., но общото е едно – тези елементи в комбинация със състоянието на самия организъм пречат да се разградят големите протеинови молекули. А неразградените протеини нанасят щети.

Изход от ситуацията, както се досещаш – има. И не сме ние хората откриващи топлата вода. Ние просто сме забравили за нея… Но поколенията преди нас са знаели много добре. Изходът е накисване, покълване и/или ферментиране.

Днес ще дам пример с бобовите и зърнените, които се консумират в цялостен вид, не на брашно. При тях най-лесният начин е накисване и/или покълване. Според мен накисването е по-безопасният метод, защото зърната са покрити с вода, а мухъл и други вредни елементи не могат да виреят в подобна среда.

Благодарение на книгата “The Nourished Kitchen” извадих и необходимите времена за всяка една култура. Внимавай и записвай! Информацията е наистина важна, особено за хората, в чието меню бобовите и зърнените присъстват често…

soaking-chart-640px
Кликни върхи снимката за по-голям размер.

Зърнени, общи правила: 1 чаша зърнена култура се накисва с 2 супени лъжици оцет в топла вода. Водата трябва да я покрие плътно и да остават 4-5 см вода за набъбване. Водата от накисването се изхвърля!

Време за накисване:
Амарант – 12-24 часа
Елда – 8-12 часа
Лимец – 8-24 часа
Киноа – 12-24 часа
Овес* – 18-24 часа
Ориз – 8-24 часа
Ръж – 8-24 часа
Просо – 12-24 часа
Пшеница – 8-24 часа
Таф – 12-24 часа
Шпелта – 8-24 часа

* Овесените ядки са в категорията на брашната и за тях не важат горните часове за накисване! Повече за тях има тук.

Бобови, общи правила: 1 чаша бобова култура се накисва в топла вода. Водата трябва да я покрие плътно и да остават 4-5 см вода за набъбване. Водата от накисването се изхвърля!

Време за накисване:
Бял боб – 18-24 часа. Сменяй водата на всеки 8 часа, за да я поддържаш топла.
Леща – 8-12 часа.
Грах – 8-12 часа.
Фава – 18-24 часа. Сменяй водата на всеки 8 часа, за да я поддържаш топла.
Нахут – 18-24 часа. Сменяй водата на всеки 8 часа, за да я поддържаш топла.

Ядки и семена, общи правила: Съхранявай ядките и семената, които не са в черупки на студено – хладилник или студен килер. Времената за накисване са в таблицата.

lentils

Убедена съм, че за повечето от вас горните времена за накисване звучат леко стряскащо, но както с всичко останало установих, че отново е въпрос на рутина, нагласа и няколко нови навика. Как изглежда например приготвянето на леща, елда и др. зърнено или бобово в къщи:

Вечерта накисвам лещата в топла вода. Сутринта изхвърлям водата, в която е била накисната, изплаквам и слагам в crock-pot-a. Доливам с нова вода, добавям сол, нарязани моркови, лук и други зеленчуци по избор. Включвам на ниска температура за 7 часа и отивам на работа.

Прибирам се и лещата е готова. Добавям червен пипер и други подправки по избор и оставям на режим за поддържане на топлината, докато дойде време за вечеря.

Време прекарано в кухнята, сумарно с накисване и готвене – 10 минути.

P.S. Уточнявам, че лимонът и/или оцетът и водата ще помогнат само за неутрализирането на фитиновата киселина и ензимните инхибитори. Те не могат да разградят големите протеинови молекули. Само процеса на ферментация може. Повече по темата в следващите материали от раздела.

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.

Програми