Какво е “мъжко време” и защо мъжете имат нужда от него, за да са по-спокойни и щастливи

Тази статия е публикувана преди повече от две години и е възможно да съдържа неактуална информация.

И така, миналата седмица споделих за любимият ми женски хормон, който ни помага да сме спокойни, здрави и щастливи. И днес мисля, че е редно да върна жеста и към мъжката половина, и да разкажа повече как могат да го постигнат и мъжете, от какво имат нужда те и как можем ние, жените, да им помогнем.

И днес отново ще си говорим за хормони, но този път хормонът е… тестостерон. Оказва се, че мъжете имат нужда от тестостерон, за да са балансирани, спокойни и уверени в себе си.

Набързо – когато сме подложени на стрес, организмите ни произвеждат стрес хормоните кортизол, епинефрин и адреналин. А множество изследвания, проведени с хора показват, че наличието на кортизол води до намалени нива на тестостерон в кръвта при мъжете.

Тоест, стресът пречи на мъжките и женските хормони да са в баланс.

Проблемът е, че ако мъжът НЕ успее да възстанови нивата си на тестостерон, загубени през деня, заради стрес, той не успява да се върне към истинската си същност – да бъде уверен, щедър, търпелив, компетентен, щастлив… и става раздразнителен, избухлив и нетолерантен към чуждите нужди.

Така че, както виждаш, да му помогнем да се върне към истинската си същност е добре не само за него, а и за нас. Затова, без повече предисловия, ето от какво има нужда всеки мъж, за да разтовари от ежедневния стрес –

Преходен период в бърлогата

Някои експерти го наричат transition time (преходен период), други – cave time (време в бърлогата), а трети – me time (лично време). И на което и от тях да се спрем и да решим да използваме, истината е една – мъжете имат нужда от време лично за тях, веднага след приключване на работа, за да се отпуснат, възстановят и забравят за стресорите на деня.

Причините за това са 2:

1 – Като за начало, мъжете са single focused – могат да са фокусирани само в едно нещо в даден момент (за разлика от жените, които са с diffussed awareness & multitasking, но за това друг път). И съответно, имат нужда от време да превключат от работен режим в домашен режим => преходен период.

2 – И, от друга страна, това време им помага да произведат повече тестостерон, а тестостеронът при мъжете намалява нивата им на кортизол, и съответно => намалява стреса.

Продуктите, които създадохме за теб:

Тоест, това “мъжко време” им позволява да бъдат по-щастливи, по-здрави, да имат повече енергия, да поддържат по-лесно теглото си, да са млади по-дълго, да имат стабилно настроение, да са по-издържливи и, разбира се, либидото им да е в топ форма.

Както виждаш, точно както окситоцинът е добър за нас, жените, но мъжете също са облагодетествани, ако ние имаме добри запаси от него. По същият начин, за мъжете е добре да имат “мъжко време”, но това е прекрасно и за нас!

В крайна сметка, винаги е добра идея мъжът до нас да е уверен, щедър, търпелив, компетентен и щастлив, вместо раздразнителен, избухлив и нетолерантен към нашите нужди.

Мъжко време

А сега, нека видим кои активности попадат в графата “време в бърлогата”:
– четене на вестника / списанието
– гледане на ТВ / филми / музика
– пасивна почивка / тишина / медитация
– спорт / спортни предавания
– тренировка / движение / бягане

И кои помагат на мъжете да произвеждат повече тестостерон (работи само при условие, че мъжът се чувства самоуверен и компетентен да ги изпълнява!):
– шофиране
– решаване на проблеми
– взимане на решения
– работа
– допълнителни проекти
– виждане на смисъл в действията им
– жертване за добра кауза
– поемане на рискове
– печелене
– успех
– секс
– спортуване или гледане на спортни предавания
– трениране
– четене на вестника / списанието
– гледане на ТВ / филми / музика
– пасивна почивка / тишина / медитация
– забавления с приятели, по мъжки – в чат, по телефона, на живо

Важно! За да работят горните, мъжете имат нужда те да са абсолютно без-стресови за тях, в противен случай ще продължат да произвеждат кортизол и след това ще имат нужда от още повече “мъжко време”, за да се възстановят.

Например, гледането на ТВ или спорт им помага, но ако жена им в същото време се сърди за това, че са седнали пред телевизора, веднага след прибиране, вместо да помогнат вкъщи – те спират да произвеждат тестостерон и след това… имат нужда от още повече “мъжко време”, за да се възстановят.

Или, шофирането им помага, но ако не са добри шофьори, бързат, закъсняват или седят в задръстване, което ги изнервя – тази дейност ще произвежда кортизол, вместо тестостерон и няма да работи. За да може шофирането да действа като “мъжко време” и да подпомага произвеждането на тестостерон – то трябва да е на спокойствие, мъжът да не мисли за работа или да се стресира и да се справя добре със задачата, тоест да е уверен и добър шофьор.

А добрата новина е, че ако горните условия са спазени, и мъжът получи своят преходен период в бърлогата, веднага щом се прибере от работа, 30 минути ще са му напълно достатъчни, за да се възстанови, да превключи в домашен режим и да бъде добър, любвеобилен, толерантен и щастлив веднага след това.

Ако е бил подложен на силен стрес през деня, може да отнеме и повече – 1 до 2 часа, като тогава е добра идея да комбинира активностите. Например, да погледа ТВ, да потренира и да се чуе за малко с приятелите си.

Важно! В този период е задължително да го оставим насаме, да НЕ го прекъсваме (каквото и да прави) и да НЕ се опитваме да общуваме с него. Само така ще му дадем времето, от което наистина има нужда, за да се възстанови.

Тестостеронът, извън мъжкото време

Има, разбира се, и други начин да се стимулира естественото производство на тестостерон и те са свързани с набавянето на достатъчно ценни вещества, за да може организмът да го произвежда. Както и избягването на някои субстанции, които подтискат производството му.

В графата влизат:
– избягване на алкохол – според Националния институт за злоупотреба с алкохол и алкохолизъм, употребата на алкохол засяга жлезите и хормоните, участващи в репродуктивното здраве на мъжете;
– някои медикаменти също подтискат производството на тестостерон;
– наркотици.

А за да помогнат на организма да го произвежда, мъжете имат нужда от:
– витамин Д3
– магнезий
– цинк
– D-aspartic acid
– DHEA
– fenugreek – сминдух
– джинджифил
– Ашваганда

Подсещам, че добавката ни ONE е подходяща за мъже и в нея има витамин Д3, магнезий, цинк и джинджифил. А в ZEN, goodbye stress има ашваганда и други адаптогени, които подпомагат организма в стресови ситуации.

Обратната страна

А сега нека видим и обратната страна на монетата, какво се случва, когато мъжът не успява да произведе достатъчно тестостерон и стресът се натрупва. Списъкът е следният и обикновено се случва точно в този ред:

1. Започва да му липсва мотивация за всичко
2. Изпитва апатия
3. Става твърдоглав
4. После раздразнителен и започва да избухва все по-лесно
5. Отказва всякаква промяна
6. Либидото му пада, и често в такива случаи се пристрастява към порно
7. Настроението му става нестабилно
8. Появяват се безпокойство и подтиснатост
9. Става агресивен.

Холистичният подход

По темата може да се пише и говори още много, и за в бъдеще мисля, че ще е добра идея да го правим, защото горното е част от холистичният, цялостният, подход към здравето на всеки от нас.

Храната, движението, хормоналният баланс, стресът, добрите взаимоотношения вкъщи… всичко е свързано и е част от цялото. Надявам се заедно да успеем да видим цялата картина, или поне да се стремим към нея.

Затова, като резюме днес – мъжете имат нужда от лично време, точно както и ние, за да разтоварим от ежедневния стрес и да си “напълним” чашата, за да бъдем добри, щастливи и спокойни отново.

Какво можем да направим, ние, жените – да им го дадем…
Какво могат да направят те за нас – да ни помогат да генерираме колкото се може повече оксицотин.

Споделете, обсъдете с половинката вкъщи темите и им дайте шанс!

Това беше от мен за днес, надявам се, че ти е полезно!
Надя

Използвани източници:

Beyond Mars & Venus - John Gray - link
The 8 Best Supplements to Boost Testosterone Levels - link
Medical News Today - How do you boost testosterone naturally? - link

Собственикът на сайта nadiapetrova.bg не носи отговорност за публикуваните съвети, препоръки, анализи, прегледи, програми, хранителни режими и други материали. Ползвателите на сайта го използват такъв, какъвто е и не следва да изпълняват буквално съветите и информацията в него, без предварителна консултация с квалифициран здравен консултант или лекар.

Собственикът на уебсайта nadiapetrova.bg не носи отговорност в случай на нарушаване на авторски права на трети лица в резултат на публикуване на съдържание на потребители или в случаи на търговско използване на снимки от потребители. В случай, че собственикът бъде уведомен за нарушение на авторски права, същият полага всички усилия, за да помогне за ограничаване на нарушението. Собственикът не носи отговорност за щети, произтичащи от използването на настоящия сайт.

За автора:

Надя Петрова е възпитаник на Canadian School of Natural Nutrition, член на Европейската асоциация по клинично хранене (clinical nutrition) и автор на книгите: “В търсене на истината за храната и здравето”, “14 дни детокс”, “Daily Raw” и "Ева и ефектът на пеперудата". Можете да научите повече за нея, ако последвате този линк.

Още публикации: