яйцата като част от режима

яйцата като част от режима

Яйцата са една от храните, която на шега наричам “суперхраната на нашите баби” и това е твърдение, зад което стоя и до днес. Като за начало белтъкът на яйцето е най-чистата форма на лесно усвоим протеин за човешкото тяло и не случайно термина “протеин” на български език е “белтък”, просто за последните години по инерция сме възприели английският термин.

Яйцата са също богати на витамините А, Д и Е, някои В витамини, както и минералите калций, желязо, фосфор, селен и цинк. В жълтъка се съдържа още лецитин, който е жизнено важен за мембраните на клетките ни, както и холестерол, който обсъждам по-надолу…

За мен като човек, който обича животните, яйцата са също така един от продуктите, който е достъпен за нас без да се убива самото животно и без да се променя естественият му начин на живот. Говоря разбира се за кокошки, които не са отглеждани на поточна линия, хранени с не-естествени за тях смески, както и с антибиотици и хормони, и карани да снасят нереално големи по размер яйца. Говоря за кокошките отглеждани на село, или тези в свободните ферми.

Разглеждайки яйцата като храна по време на режим – те са изключително засищащи и ниско калорични, но най-големият им плюс е, че предотвратяват желанието за нещо тестяно или сладко по-късно през деня.

От здравословна гледна точка, единственият проблем с яйцата е мазнината в жълтъка, която е около 5 грама на голямо яйце и холестерола – около 200 мг на яйце. Затова из западните блогове често се виждат омлети от белтъци и разни подобни. Но въпреки наличието на холестерол (който между другото е част от всички животински продукти), последните изследвания по темата показват, че дори и ежедневен прием на яйца няма да доведе до вдигане нивата на “лошия” холестерол, ако яйцата са единственото прегрешение на ядящият ги. Тоест, ако менюто като цяло не е съставено от огромно количество вредни мазнини.

eggs-2

В резюме, прием на яйца, които идват от свободно отглеждани кокошки и не е съпроводен с олио, маргарин, голямо количество бекон и салами с неизвестно съдържание са добър и здравословен вариант, който спокойно може да стане част от ежедневието ти. Особено в комбинация с голяма зелена салата на обяд.

Отново според научните среди въпросният прием е добре да е в рамките на 2-3 кокоши яйца дневно или 5-6 пъдпъдъчи такива.

P.S. Не искам в никакъв случай да убеждавам когото и да било да яде яйца. Единствената цел на материала е да обясня, защо яйцата са добър вариант на добавка към обедната салата по време на режима “Предизвикателство”.

P.P.S. Яйцата са и една от храните, които са силно застъпени в повечето режими за бременни и кърмещи, заради качествения протеин, който съдържат и периферията от ценни вещества. Някои автори дори препоръчват прием на сурови яйца, но поради хигиенни съображения това е въпрос на личен избор.

Собственикът на сайта nadiapetrova.bg не носи отговорност за публикуваните съвети, препоръки, анализи, прегледи, програми, хранителни режими и други материали. Ползвателите на сайта го използват такъв, какъвто е и не следва да изпълняват буквално съветите и информацията в него, без предварителна консултация с квалифициран здравен консултант или лекар.

Собственикът на уебсайта nadiapetrova.bg не носи отговорност в случай на нарушаване на авторски права на трети лица в резултат на публикуване на съдържание на потребители или в случаи на търговско използване на снимки от потребители. В случай, че собственикът бъде уведомен за нарушение на авторски права, същият полага всички усилия, за да помогне за ограничаване на нарушението. Собственикът не носи отговорност за щети, произтичащи от използването на настоящия сайт.

Още публикации:

Искаш да си здрав и да се чувстваш добре?

Абонирай се тук за седмичната си доза експертни съвети и вдъхновение.