Защо остаряваме и как да го избегнем… най-великият биохак в човешката история

Lifespan David Sinclair

Наскоро излезе книгата на David Sinclair – Lifespan, why we age and why we don’t have to (Продължителност на живота, защо остаряваме и как да го избегнем), която предизвика доста шум във всички възможни среди – сред лекари, генетици, нутриционисти, фитнес експерти и т.н.

Книга, благодарение на която, TIMES включи David Sinclair в списъка си като един от 100-те най-влиятелни хора в света. Книга, в която David Sinclair, професор в катедрата по генетика в Медицинското училище на Харвард и кодиректор на Paul F. Glenn Center за биологичните механизми на стареенето, пише:

“Като вид живеем много по-дълго от всякога. Но не много по-добре. Въобще не. През изминалия век натрупахме допълнителни години, но не и допълнителен живот – или поне не такъв, който да си струва да живеем.

Умираме бавно и мъчително. Хората в богатите страни често прекарват десетилетие или повече, страдайки от болест след болест в края на живота си. И вярваме, че това е нормално.

Но ако не трябва да е така? Ами ако бихме могли да сме по-млади по-дълго? Не години по-дълго, а десетилетия по-дълго. Ами ако тези последни години не изглеждат толкова ужасно различни от годините преди тях?

Може би никога повече няма да бъдем шест – но какво ще кажете за двайсет и шест или тридесет и шест?

Какво ако бихме могли да играем като децата, без да се притесняваме да преминем към нещата, които възрастните трябва да направят толкова скоро? Ами ако всички неща, които трябва да направим в тийнейджърските си години, могат да се случат и по-късно?

Ами ако не ни се налагаше да сме толкова стресирани през 20-те си години? Или ако не се чувстваме на средна възраст през 30-те и 40-те години? Ами ако през 50-те си години искаме да направим нещо ново? Какво би станало, ако през нашите 60 не се притесняваме да оставим наследство, а да започнем такова?

Ами ако не трябваше да се притесняваме, че часовникът тиктака?
И какво, ако ви кажа, че скоро – всъщност съвсем скоро, няма да го правим?
Е, днес искам да ви кажа точно това…

Интересно, нали? Всъщност David Sinclair създава своя собствена Теория на стареенето, според която стареенето е заболяване, и като такова то не само може, но и трябва да бъде агресивно третирано и лекувано като такова.

Продуктите, които създадохме за теб:

Натурални хранителни добавки

David Sinclair пише още: “Без значение как се чувствате в този момент от живота си, дори и с положителна перспектива и здравословен начин на живот, имате заболяване. И то ще ви настигне рано или късно, освен ако нещо не се направи.

Признавам, че наричането на стареенето “болест” е радикално отклонение от основния поглед върху здравето и благополучието. Тази рамка обаче се разви, до голяма степен, защото не разбирахме защо възниква стареенето. Доскоро най-доброто нещо, което имахме, беше списък на признаците на застаряване. Информационната теория на стареенето може да промени това.

И ние ще можем не просто да се намесваме, когато нещата се объркат. Не само ще забавяме нещата. Ние ще можем напълно да премахнем симптомите на стареене.

Защото това заболяване е лечимо.

При това, благодарение на мерките, които можем да вземем, не само ще си удължим живота, но ще увеличим и жизнеността, което означава не само повече години живот, а повече по-активни, по-здрави и по-щастливи години живот. Нещо, което David Sinclair нарича активиране на vitality genes (гени на жизнеността).

И ако си лекар, генетик или нутриционист и те интересува точният механизъм, който David Sinclair изследва и чрез който доказва Теорията си на стареенето, то горещо ти препоръчвам да прочетеш книгата, защото тук няма да навлизам в такива подробности.

Тук, в поредица от публикации, само ще споделя до какви заключения е стигнал самият той и какво прави, за да активира собствените си гени на жизнеността и да забави максимално процесите на стареене.

По отношение на храната

“Дори сред най-добрите нутриционисти в света има широко разногласие по отношение на това какво представлява „най-добрата“ диета за H. sapiens.

И това е нормално, защото няма най-добра диетавсички сме толкова различни, че диетите ни трябва да са леко, а понякога и съществено различни (Н: подсещам, че ДНК тестът е един от малкото научно-доказани начини да разберем кое хранене е най-доброто лично за нас).

Но също така всички сме достатъчно сходни, така че да има някои общи елементи:
– повече зеленчуци и по-малко месо;
– прясна храна срещу преработена храна.

И всички знаем тези неща, но прилагането им често е предизвикателство…”

След това David Sinclair отделя голямо внимание на периодичното гладуване, като вид хранене, който може да се прилага от всеки, независимо от хранителните му предпочитания, пола и възрастта.

“След двадесет и пет години изследване на застаряването и прочетени хиляди научни трудове, ако има един съвет, който мога да ви предложа, един сигурен начин да останете здрави по-дълго, едно нещо, което можете да направите, за да увеличите живота си в момента, това е: яжте по-рядко.”

“Не недохранване. Не гладуване. Това не са пътищата към повече години, камо ли по-добри години. Но постът (периодичното гладуване), който позволява на нашите тела да съществуват в състояние на желание, по-често, отколкото повечето от нас си позволяват в този привилегирован свят на изобилие – е безспорно добър за нашето здраве и дълголетие.”

По темата имам разкошна лекция от конгреса в Хага, която се припокрива с написаното от David Sinclair и която можеш да прочетеш тук: “Всичко за здравето, дълголетието, красотата и връзката им с храната”.

В резюме

Тепърва ще пиша още за книгата на David Sinclair, защото от нея определено има какво да научим, или поне да се подсетим. И то не само по отношение на храната, защото той пише още за термогенезата (излагането на студ), движението и силовите тренировки, сауната, добавките и други теми, които ще засягаме постепенно.

Но в резюме по отношение на храната, David Sinclair описва няколко елемента, които са общовалидни за всички и не зависят от спецификите на собственото ни ДНК:

– повече зеленчуци и по-малко месо;
– намален прием на захари или хранене с нисък Гликемичен индекс (прочети всичко по темата тук и тук);
– периодично гладуване (публикациите са тук и тук);
– генерално намален прием на калории, храна (вариантите са тук).

Ето и публикации в сайта ми, които да са ти от полза по темата:

Искаш ли да знаеш колко захари реално консумираш на ден
Всичко за Гликемичния индекс на храните
Как и защо да добавяме повече зеленчуци към менюто
Рецепти с нисък Гликемичен индекс

Биохакът периодично гладуване и личният ми опит
Въпроси и отговори свързани с периодичното гладуване
Всичко за здравето, дълголетието, красотата и връзката им с храната

А целта е една – да забавим процеса на стареене не с години, а с десетилетия. Или казано по друг начин, да се възползваме от най-великият биохак в човешката история днес – да излекуваме старостта :))

Разкошен ден,
Надя

Използвани източници:

David Sinclair - Lifespan, why we age and why we don’t have to

Собственикът на сайта nadiapetrova.bg не носи отговорност за публикуваните съвети, препоръки, анализи, прегледи, програми, хранителни режими и други материали. Ползвателите на сайта го използват такъв, какъвто е и не следва да изпълняват буквално съветите и информацията в него, без предварителна консултация с квалифициран здравен консултант или лекар.

Собственикът на уебсайта nadiapetrova.bg не носи отговорност в случай на нарушаване на авторски права на трети лица в резултат на публикуване на съдържание на потребители или в случаи на търговско използване на снимки от потребители. В случай, че собственикът бъде уведомен за нарушение на авторски права, същият полага всички усилия, за да помогне за ограничаване на нарушението. Собственикът не носи отговорност за щети, произтичащи от използването на настоящия сайт.

За автора:

Надя Петрова е възпитаник на Canadian School of Natural Nutrition, член на Европейската асоциация по клинично хранене (clinical nutrition) и автор на книгите: “В търсене на истината за храната и здравето”, “14 дни детокс”, “Daily Raw” и "Ева и ефектът на пеперудата". Можете да научите повече за нея, ако последвате този линк.

Още публикации: