Как се грижа за себе си – от храната, през движението, до външната грижа

Nadia-Petrova

Един от най-честите въпроси, които получавам е как точно се грижа за себе си. И понеже отдавна не съм писала по темата, реших днес да обясня малко по-подробно в статия какво точно правя в последните години по отношение на движение, хранене и външна грижа. Надявам се да ти е полезна и да има какво да вземеш за себе си и ти :))

Disclaimer: Преди да продължа, искам да уточня, че в статията са споменати фирми, брандове и марки, които използвам, но нито една от тях не е платена публикация. Да, за някои използвам отстъпки, някои са ми подарък, но НЕ ми е платено да пиша за никоя от тях.

Движение и тяло

Nadia gym

И започвам с движението, защото това е тема, по която промених много в последната година. Причината за промяната е, че се върнах да живея отново в София, което ми даде по-големи възможности на избор, а докато живеех в Нови хан ми се налагаше да тренирам вкъщи.

Та, по отношение на движение, правя 3 неща, но съм супер постоянна и с 3-те. И в случая просто препоръчвам да пробваш какво работи за теб, с кое се чувстваш добре и след това да се опиташ да го запазиш като рутина, както направих аз.

На първо място – ходя пеша

всеки ден, като дните, в които имам под 10 000 крачки на месец се броят на пръстите на едната ми ръка. И често имам доста над това, като стигам до 15-17 000 крачки на ден.

Постигам го като ходя пеша до офиса всеки път и като цяло избягвам колата винаги, когато мога. Отчитам крачките с помощта на Apple Watch, който е на ръката ми постоянно и е доста по-верен, отколкото ако се разчита само на телефон. Часовникът ми показва и доста други интересни и полезни за мен метрики, като сън, цикъл, пулс, натоварване по време на тренировка и т.н., така че ако ти е интересно – пиши и ще споделя.

Ходя на фитнес, 4 пъти седмично

Тренирам с програма от bb-team.org от януари 2019 и съм супер щастлива от избора си. Тренировката ми е силова, разделена на 4 основни групи и много плавно, без излишен стрес успя да оформи тялото ми по красив начин. Успявам да я изпълня за 30 минути с по-кратки почивки между сериите, иначе ако човек реши да се размотава из фитнеса, може да отнеме и час.

bb-team

За сведение – не съм слаба (от фитнес не се отслабва), но не съм и мускулеста, по-скоро бих казала, че тялото ми изглежда във форма и не е отпуснато. И точно това исках да постигна. Все пак съм над 40, не искам да показвам плочки на плажа, а да се чувствам добре в тялото си. И най-вече – да избегна контузии и болки в ежедневието. Получава се :)))

И за финал – ходя на пилатес, реформер

1 път седмично, за по 1 час в Studio 7 Pilates. Познавам се с Таня от Studio 7 Pilates от над 10 години, тя беше и първият ми инструктор по пилатес преди години. Доверих й се още тогава, и това доверие ще остане с мен завинаги. Изключителен професионалист, невероятно студио, уникална персонална тренировка, която не само извайва тялото, но и постига супер стречинг, който е ключов за здравето.

Ако трябва да съм честна, опитах и с йога, но реших, че не е за мен и продължих с пилатес на машина – реформер. Ако не си пробвал/а – препоръчвам горещо, независимо дали като единствена тренировка или като допълваща, както е при мен.

И за бъда напълно откровена, ще подсетя и че миналата година преди да започна с фитнеса, си махнах паласките с помощта на крио процедура, която съм описала тук. Това е зона, с която не се справят нито тренировките, нито храненето, но крио-то успя :))

Хранене и добавки

Вторият важен аспект от грижата за себе си, а при мен и първи е храненето. По темата – отдавна не спазвам диети, детокси и специфични хранителни режими. Минала съм през всичките, разбира се, но не смятам да повтарям. Просто защото вярвам, че всеки един от нас е различен, и най-доброто хранене за човек е нещо индивидуално. Затова има толкова много различни вярвания и диети, и те се отразяват добре на един, а пагубно на друг. Някои хора просто успяват да налучкат какво работи за тях.

Аз обаче, както съм писала многократно, съм привърженик на персонализираната медицина и тестовете. Затова не налучквам, а просто знам какво работи за мен. Ако си тук отдавна, то най-вероятно знаеш, че разчитам на ДНК тестове, тестове за лактозна непоносимост, хранителни непоносимости или елиминационна програма и др.

Тоест, храната ми е разнообразна, като избягвам някои неща, които знам, че не са добри за мен. Като млечните, които обожавам, но хапвам по-рядко. Кофеина след обяд. Простите въглехидрати преди цикъл, защото ме подуват и т.н.

Ако ти е интересно, писала съм с какво се съобразявам тук:
– пия много, много вода
– избягвам лактозата, защото имам лактозна непоносимост
– избягвам захарите
– старая се да ям МНОГО зеленчуци
– спазвам периодично гладуване от години и първото ми хранене за деня е на обяд
– и приемам всеки ден пробиотици, пребиотици, колаген, витамини и минерали (или казано по друг начин, пия ONE, Daily, ZEN & omega 3).

Продуктите, които създадохме за теб:

Натурални хранителни добавки
Хранителни добавки

Което ни води на хранителните добавки, за които също съм писала много и аз лично ги възприемам като неразделна част от културата на храненето. Причината да спадат към нея се дължи на факта, че в последните години науката постоянно ни казва, че е по-важно какво точно присъства в деня ни, а не толкова какво изключваме. Вярвам, че и двете са важни, но определено фокусът ми е върху набавянето на достатъчно ценни вещества, за да може тялото ми да функционира по най-добрият възможен начин.

Това означава, че пия хранителни добавки откакто съм нутриционист (над 10 години), а от 2 години насам приемам ONE, Daily, ZEN & omega 3 всеки ден, като почивам само от омега 3, защото се натрупва в организма. От другите добавки понякога намалявам дозите, но не почивам.

Причината да ги приемам и позитивните ефекти, които наблюдавам при себе си са:
– много по-добре функциониращ стомашно-чревен тракт
– много енергия и липса на умора, не само пролетна :))
– супер здрави и бързо растящи коса и нокти
– по-спокойна съм и реагирам много адекватно в стресови ситуации
– почти не боледувам или ако се случи е за малко и леко
– цикъл като по часовник, без силен ПМС и болка
– подобрено състояние на кожата на лицето (но това е по-скоро в комбинация с долното).



От обратната връзка, която получаваме от клиенти, виждам, че при всеки ефектите са различни. Отдавам го на факта, че добавките запълват определени дефицити в организма и при всеки това може да е на различно място. Затова и всеки се чувства добре по своему и не мога да кажа как ще се отразят на теб. Но мога да те подсетя да опиташ :))

Грижа за кожата

Надя Петрова

И 3-тата точка е тази за външната грижа. Темата е комплексна и сложна, но ще започна с факта, че не изглеждам добре, защото гените ми са такива (каквито коментари съм срещала за себе си). За доказателство, тук може да видиш ДНК теста ми за състоянието на кожата, който не е никак цветущ и в последните години не просто поддържах кожата си, а се борех с реални ефекти от стареенето.

Оказа се, че ми се налага да полагам добри грижи за външния си вид, ако искам да изглеждам добре. И към днешна дата това включва:

Козметични процедури

2 пъти месечно посещавам козметик. Доверих се на Стела Куцарова и не съжалявам за решението си. Стела е изключителен професионалист и естет, в чийто ръце кожата ми буквално сияе.

 Виждаме се на всеки 2 седмици и правим:
– лек пилинг, като редуваме такъв за проблемна кожа и за намаляване на финните линии,
– масаж и пластика на лице, и
– т.нар. face gym – биотехнологичен микрочестотен ток за оформяне контура на лицето.

Досега не съм си слагала филъри, конци, ботокс и не съм си правила каквито и да било други инвазивни или не-инвазивни процедури. Нямам нищо против тях, ако са направени естестически, но за момента съм решила да мина без тях.

Домашна козметика

И втората част, разбира се, е грижата за кожата ми в домашни условия. По темата също се доверих изцяло на Стела и купувам продуктите си от facecare.bg по нейна препоръка и под неин контрол. Използвам:

– витамин С, серум, всяка сутрин
– хидратиращ крем със слънцезащита, всяка сутрин
– r-Retinoate (ретинол), всяка вечер
– NuFace micro current устройство за оформяне контура на лицето в домашни условия.

Подробности за козметиката, която използвам ще намериш тук.

И, разбира се, си набавям всички ценни вещества за красота, може да видиш от какво имаш нужда и ти в тази публикация.

Как се справям ли…

И сега, неизменно идва въпросът – как успявам да тренирам 5 пъти седмично (btw, две от тренировките ми са уикенда, в събота и неделя сутрин), да ходя пеша, да се храня добре и да намирам време за козметични процедури…

И отговорът е – просто ставам всяка сутрин в 5 ч.

Това ми позволява да си изпия сутрешното кафе на спокойствие, да си проверя мейла и да отметна малко други задачи. В 7 сутринта отваря фитнеса и отивам на тренировка, след това си взимам душ, слагам си козметиката (отнема 3 минути, но все пак), пия си добавките и тръгвам пеша към офиса.

И в 9 сутринта работният ден може да започне..

А по отношение на храната, отново няма нищо сложно. Истината е, че напоследък се храня доста често навън, но извън това – заготовки. Писала съм подробно за тях тук и тук. И да, спасяват положението дори и когато човек няма време за храна :))

И да, вярвам, че можеш и ти. Защото зависи от теб. А ако все още не мислиш така, прочети това.

И за финал – въпреки, че като цяло съм дисциплиниран и отговорен към здравето си човек, понякога си давам почивка. И това е неизменна част от баланса. Затова, ако реша, че тази седмица няма да тренирам – просто ще почивам и ще се насладя на допълнителното време за мен. Прави го и ти :)))

Разкошен ден,
Надя

P.S. Кампанията по засаждането на дървета с Daily започна (огромно благодаря на всички допринесли със споделяне или покупка на Daily)! Както обещахме, платихме за засаждането на 2000 бр дървета и всеки може да се включи. Датите за засаждане в различни региони на България се обявяват тук и можеш да се включиш към която и да е от тях :)))

Собственикът на сайта nadiapetrova.bg не носи отговорност за публикуваните съвети, препоръки, анализи, прегледи, програми, хранителни режими и други материали. Ползвателите на сайта го използват такъв, какъвто е и не следва да изпълняват буквално съветите и информацията в него, без предварителна консултация с квалифициран здравен консултант или лекар.

Собственикът на уебсайта nadiapetrova.bg не носи отговорност в случай на нарушаване на авторски права на трети лица в резултат на публикуване на съдържание на потребители или в случаи на търговско използване на снимки от потребители. В случай, че собственикът бъде уведомен за нарушение на авторски права, същият полага всички усилия, за да помогне за ограничаване на нарушението. Собственикът не носи отговорност за щети, произтичащи от използването на настоящия сайт.

За автора:

Надя Петрова е възпитаник на Canadian School of Natural Nutrition, член на Европейската асоциация по клинично хранене (clinical nutrition) и автор на книгите: “В търсене на истината за храната и здравето”, “14 дни детокс”, “Daily Raw” и "Ева и ефектът на пеперудата". Можете да научите повече за нея, ако последвате този линк.

Още публикации: